Češi vstoupili do nového roku s nadějnými vyhlídkami. Celých čtyřiapadesát procent respondentů průzkumu Raiffeisen stavební spořitelny počítá s tím, že se jim po finanční stránce bude dařit lépe než v loňském roce. Velká část z nich chce této příznivé ekonomické situace využít k vytvoření finanční rezervy, čtyřicet procent lidí plánuje spořit více než v minulých letech.

Na otázku, zda si v roce 2019 finančně polepší, odpověděla více než polovina dotázaných (54 procent) kladně. Se zvýšením měsíčního příjmu domácnosti kalkulují především mladí ve věku od 18 do 24 let a lidé žijící v domácnostech s čistým měsíčním příjmem přes 40 tisíc korun. Výrazně pozitivnější výhledy do budoucna přitom mají muži než ženy – zatímco téměř každý pátý muž (17 procent) očekává, že si rozhodně polepší, u žen je to jen každá desátá.

S rostoucími příjmy se Češi chystají naložit zodpovědně, celých 40 procent dotázaných se chystá spořit více než v minulém roce a jen 5 procent své výdaje na spoření sníží. Zbylých 55 procent předpokládá, že bude spořit stejně jako dříve. Z výsledků výzkumu tak vyplývá, že spoření je pro Čechy jednou z priorit, šetřit na něm se totiž nechystá ani většina těch, kteří předpokládají příjmy stejné nebo dokonce nižší než loni.

Očekáváme, že i v letošním roce bude česká ekonomika ve velmi dobrém stavu. Nicméně například v oblasti bydlení v dohledné době nelze počítat s výrazným snižováním cen, navíc stále platí, že banky mohou podle doporučení ČNB poskytovat hypotéky maximálně do 80 procent hodnoty nemovitosti. Zbylých 20 procent nebo více musí mít kupující z vlastních zdrojů. Je proto vhodné začít si vytvářet finanční rezervu s dostatečným předstihem, například formou stavebního spoření,“ říká Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny.

Z těch, kteří si chtějí spořit více než dosud, má celých 56 procent v plánu si každý měsíc odkládat o 1 000 korun navíc. Asi čtvrtina (23 procent) bude šetřit až o 2 000 korun více a 21 procent lidí si bude navíc měsíčně ukládat částku přesahující 2 000 korun.

Zdroj dat: NMS Market Research, vzorek 1 002 respondentů.