Apogeo
Reklama

Praktiky „šmejdů“ mezi realitními makléři, na které si dát pozor

09.02.2019, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Praktiky „šmejdů“ mezi realitními makléři, na které si dát pozor

MICHAL SOUČEK, zakladatel realitní kanceláře Qara.
V Česku působí více než čtrnáct tisíc realitních makléřů, mezi nimi samozřejmě tisíce profesionálů, kteří vykonávají svoji práci poctivě. Bohužel se ale pořád najdou i jedinci, kteří pracují neeticky a používají zavádějící a lživé formy nátlaku. Na jaké jejich praktiky byste si měli dát pozor?
Lístečky ve schránkách
Většina z nás už někdy našla ve schránce lísteček typu „Hledám byt v této lokalitě“, „Doktor s hotovostí koupí byt v této čtvrti”, „Advokát hledá dům pro svoji rodinu“. Prakticky vždy se za nimi skrývají realitní makléři. Na prohlídku pak přijde makléř s kolegou nebo kamarádem, který se vydává za zájemce. Prodávající pak pod dojmem úspěšné prohlídky podepíše s makléřem exkluzivní smlouvu. Jenže údajný vážný zájemce si pak samozřejmě o několik dní později koupi rozmyslí.
Výkup nemovitostí ze strany realitních kanceláří
Některé realitní kanceláře nabízejí prodávajícím, že od nich nemovitost vykoupí samy a peníze jim složí takříkajíc „na dřevo“. Na tuto zdánlivě výhodnou nabídku si ale dejte velký pozor. Bývá podhodnocena až o desítky procent, takže se prodávajícímu nevyplatí, ani když je ve velké časové tísni. Makléř by se měl nemovitost snažit prodat za co nejvyšší cenu, aby to bylo výhodné pro klienta, nikoliv cenu srážet ve prospěch vlastní realitní kanceláře. Ta pak vykoupený byt opraví a s velkou přirážkou prodá.
Zrovna nedávno se stal ve středních Čechách případ, kdy jedna velká realitní kancelář uzavřela smlouvu na exkluzivní prodej nemovitosti, ale šest týdnů ani nedala inzeráty na realitní servery. Kdyby nezakročila makléřka z Qary, majitelce v časové tísni už téměř nezbývalo nic jiného než byt nevýhodně prodat přímo původní realitce.
Háčky ve smlouvách
Častým kamenem úrazu bývají také smlouvy. U běžných nemovitostí určitě nepodepisujte makléři exkluzivitu na déle než půl roku. Když budete s jeho prací spokojeni, můžete lhůtu vždy prodloužit a alespoň na něj budete mít páku. Dále je důležité, aby byla ve smlouvě zachována vyváženost mezi prodávajícím a kupujícím. Běžná bývá nevratná rezervační záloha, ale obdobná sankce by ve smlouvě měla být nastavena i pro prodávajícího, když si prodej rozmyslí.
Velkým problémem bývá i úschova peněz přímo na účtu realitní kanceláře. Do s.r.o. s minimální hodnotou pak posíláte milionové částky, které některé realitní kanceláře protiprávně používají na vlastní provoz. Určitě lze místo toho velmi doporučit notářskou, advokátní nebo bankovní úschovu.
S námi neplatíte provizi“
Obvyklá finta, kdy někteří makléři tvrdí, že prodávajícího nebudou jejich služby nic stát. Provizi prý zaplatí kupující, se kterým makléř podepisuje zprostředkovatelskou smlouvu. Technicky tomu tak možná je, ale prodávajícího to ve finále vyjde úplně stejně. Realitní makléř totiž stlačí cenu uměle dolů, aby si k ní mohl připočítat svoji odměnu, a nemovitost se i tak prodala za standardní tržní cenu. Makléř má tendenci vždy kopat za toho, s kým má podepsanou smlouvu, což je v tomto případě kupující. Navíc kvalitní služba prostě nemůže být zdarma.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

Daňhel: Dohledové orgány by měly zamezit neodbornému srovnávání povinného ručení

16.04.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Na začátku března uveřejnil Ekonomický magazín můj příspěvek Ekonomika „povinného ručení“ musí čelit trendu růstu škodního průběhu. Vzápětí v časopisu Pojistný obzor vyšel text „Povinné ručení zůstává pod tlakem vysoké škodní inflace“. Pojistný matematik Petr Jedlička zde konstatoval, že rozevírání nůžek mezi průměrnou škodou a průměrným pojistným pokračuje. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Zemřel demýtizátor racionality

16.04.2024, Autor: red

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

Schmarcz: Peklo mimořádných schůzí aneb proč dělat něco užitečného, když místo toho můžeme hrát před voliči trapné divadlo?

14.04.2024, Autor: Martin Schmarcz

Mimořádné schůze se mají konat jen mimořádně. Třeba když vypukne válka, pandemie, stav legislativní nouze, nebo vláda provede něco strašného, na co nestačí interpelace. U nás se z toho stává běžný kolorit. Něco ve stylu speciálního vysílání. Obvykle to ale spíše dopadne jako podřadná telenovela.

Poradna: Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

12.04.2024, Autor: Z blogosféry

Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

CETA: Ceny potravin i nadále klesají

05.04.2024, Autor: red

V únoru letošního roku (poslední dostupná data) spotřebitelské ceny celkově vzrostly meziměsíčně o 0,3 %. Meziročně ceny v únoru vzrostly o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu. Ceny zboží úhrnem zůstaly na úrovni měsíce ledna, zatímco ceny služeb vzrostly o 0,7 %.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama