Nejčastěji mají vlastní web v ČR firmy s vlastníkem z Japonska a evropských severských států. Naopak u společností s jordánským, iráckým či íránským vlastníkem jsou firemní internetové stránky v Česku spíše výjimkou. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti Bisnode, která zkoumala tuzemské firmy kontrolované zahraničními majiteli z 91 zemí světa.

Lze očekávat, že existence webové stránky indikuje zájem firmy o nalezení potenciálních zákazníků nebo obchodních partnerů. Pokud firmy vlastní webové stránky nemají, jsou výrazně hůře kontaktovatelné, ale také jsou méně nebo vůbec podnikatelsky aktivní. To dokazuje i fakt, že mívají častěji obrat nižší než jeden milion korun,“ uvedl analytik Bisnode Milan Petrák.

Celkem 58 procent japonských firem v Česku má podle statistiky Bisnode webové stránky. Následují Finsko (45 procent), Švédsko a Norsko (40 procent). Dobře si vedou i země, které jsou považovány za daňový ráj. Do první patnáctky se vešly Lucembursko (29 procent) a Malta (25 procent). Z dalších zemí například u Kypru činí podíl firem s webem 25 procent, u Singapuru 24 procent, u Monaka 22 procent a Hongkongu 17 procent.

To, že daná země patří mezi rozvinuté, není ve statistice zárukou úspěchu,“ upozornil Petrák. Na nejnižší příčce ze zemí s rozvinutou ekonomikou se umístil Izrael (osm procent) následovaný Jižní Koreou (deset procent), Itálií (12 procent), Řeckem (13 procent) a Austrálií (15 procent).

Silně rozdílné hodnoty vykazují sousedé ČR. Nejlépe si vede Rakousko (30 procent) před Německem (27 procent), Slovenskem (19 procent), Polskem (15 procent) a Maďarskem (devět procent).

Zřídka mívají firemní web společnosti s vlastníkem ze zemí bývalého Sovětského svazu. Z nich dopadly nejlépe pobaltské státy (Estonsko 17 procent, Litva devět procent, Lotyšsko sedm procent). „U Rusů, kteří jsou nejčastějšími zahraničními vlastníky českých firem, webové stránky nemají ani čtyři firmy ze sta,“ dodal analytik. Minimální podíl firem s webem je také mezi čínskými, ukrajinskými nebo vietnamskými společnostmi.

ČTK