Zákazníci jsou hlavně online i při nákupu automobilů. Bezmála devět z deseti Čechů využije podle studie Kantar TNS „Gearshift 2018“ při rozhodování o koupi nového auta internetový vyhledávač. Osobní návštěvu prodejce volí méně než polovina z nich. Roste také význam online videa. Sedm z deseti Čechů ho označilo jako jeden ze zdrojů informací při nákupu vozidla a tři čtvrtiny uživatelů podnikne po zhlédnutí online videa kroky směřující k nákupu vozu.

Při nákupu automobilů získávají Češi nejvíce informací online. Podle posledních dat při něm využilo 87 procent alespoň jednou internetový vyhledávač, 73 procent navštívilo stránky značky a 70 procent zhlédlo online video. Pouze necelá polovina se rozhodla osobně navštívit prodejce a méně jak třetina požádala o testovací jízdu. Televizní reklamu jako zdroj informací uvedlo pouze 11 procent.

Roste také význam online videa. Tři ze čtyř uživatelů podniknou po zhlédnutí online videa kroky směřující k nákupu vozu. Nejčastěji lidé žádají o cenovou nabídku nebo navštíví web prodejce, přičemž v obou případech se jedná o 43 procent z dotazovaných. Dvacet osm procent Čechů přiměje zhlédnutí videa použít konfigurátor, 27 procent zažádá o testovací jízdu a 22 procent vyhledá prodejce.

Význam online médií každým rokem roste, což dokládá i vývoj v autoprůmyslu. Díky internetu se člověk po pár kliknutích dostane k recenzím řidičů, předváděcím videím a online srovnávačům a konfigurátorům, které nesmírně šetří čas a poskytují více zdrojů informací. Když se poté potenciální zákazník rozhodne osobně navštívit prodejce, už má většinou konkrétní představu, jaký typ auta by si chtěl prohlédnout,“ říká Ivana Giardi, manažerka pro vztahy s agenturami, Google.

Zájemce o nový vůz přichází v dnešní době do showroomu až kvůli dokončení nákupního procesu, nikoliv aby vybíral nebo testoval konkrétní model. Veškeré informace o voze chce zákazník najít online v co nejpřijatelnější formě. Kvalitní video obsah a komplexní online nabídka, včetně financování, on-demand služeb apod., bude hrát v budoucnu stále větší roli. Nebude trvat dlouho a čeští zákazníci budou moci realizovat online celý proces nákupu nového vozu,“ dodává Jakub Bouda, Koordinátor marketingu a PR, Volkswagen.

Škoda Auto dlouhodobě sleduje chování zákazníků v průběhu nákupního procesu. Zákazníkova cesta již není přímočará a jednotná. Zákazníci mají různé potřeby a informace, zvláště v digitálním prostoru, jsou čím dál dostupnější. Již nyní dokážeme prodat automobil i přes internet, ale na druhou stranu jsme přesvědčeni, že návštěva u autorizovaného obchodníka a vztah mezi ním a zákazníkem ještě dlouho zůstane důležitým pilířem úspěchu značky v ČR,“ uzavírá Petr Janeba, vedoucí marketingu Škoda Auto ČR.

Zkracování nákupního procesu potvrzují i data z citovaného výzkumu. Podle nich se téměř 6 z 10 zákazníků (59 procent), kteří koupili nové auto, rozhodli o nákupu za méně než 2 měsíce.

Chytrý telefon Češi využívají i při návštěvě prodejce

Z různých typů elektronických zařízení využívaných k hledání informací dominují i v autoprůmyslu mobilní telefony. Zatímco ještě na počátku roku 2017 se mohly tablety a počítače pyšnit více než o polovinu vyšším počtem vyhledávání výrazů souvisejících s automobily, v červnu minulého roku se čísla vyrovnala. Od té doby podíl vyhledávání na mobilním telefonu roste.

Chytré telefony ovlivňují i osobní návštěvy u prodejců. Ještě na místě je využívá 6 z 10 z dotázaných Čechů – 28 procent čte recenze o vozidlech, 23 procent porovnává jeho parametry a 17 procent hledá slevy nebo jiné nabídky. Dále na něm Češi srovnávají ceny a hledají informace o jiných prodejcích. 8 procent se také přiznalo, že ještě během návštěvy prodejce si na telefonu pustí online video.

Vzestup hatchbacků

Díky datům Googlu vidíme trendy ve vyhledávání mezi automobily. Mezi nejvyhledávanějšími typy aut podle očekávání vítězí luxusní a sportovní auta, bronzová příčka ale patří hatchbackům. Ty tak porážejí své dražší a větší konkurenty SUV, která obsadila čtvrtou příčku. Kompaktnější hatchbacky se dokonce staly tzv. „skokanem roku“, tedy typem auta, jehož vyhledávání nejvíce vzrostlo oproti předchozímu roku.

Jinak je tomu v kategorii jednotlivých modelů. Tam vládne jedno z nejlevnějších a nejprodávanějších SUV v České republice Dacia Duster. Až za ním se umístila oblíbená Škoda Octavia a Fordy Focus a Mustang. Nejvíce oproti roku 2017 narostlo vyhledávání u nového modelu Škoda Scala, který šel do prodeje v lednu tohoto roku. Druhé a třetí místo patřilo Peugeotu a jeho SUV modelům 2008 a 5008.

O výzkumu

Průzkum Gearshift 2018 zpracovala agentura Kantar TNS. Probíhal od června do srpna 2018 prostřednictvím online panelů v lokálních jazycích ve 28 zemích. V každé zemi se průzkumu zúčastnil reprezentativní vzorek alespoň 500 lidí starších 18 let, kteří v předchozích 6 měsících nakoupili automobil.