LUDMILA NAVRÁTILOVÁ, působí jako vyučující a je akademickým garantem studijní specializace Marketing na Newton College.

Kontroly veškerého dovezeného hovězího masa z Polska jsou u konce. Jakou garanci nezávadnosti mají aktuálně čeští spotřebitelé a jak může ovlivnit spotřebitelskou poptávku pětitýdenní testování polského hovězího prováděné ve specializovaných laboratořích? Zaručí zrušení tohoto mimořádného veterinárního opatření chuť zákazníků polské hovězí opět kupovat?

Na polském území ve stejném období končí i mimořádné kontroly jatek. Ohledně celého skandálu se polská strana brání tím, že kauza problematického masa se týkala nelegálních porážek, kdy maso úmyslně ze strany producenta neprošlo po porážce veterinární prohlídkou a nezískalo tak záruku kvality, nebo že za vším stojí konkurenční boj velkých českých producentů masa.

Polsko proto aktuálně připravuje úpravu legislativy, školení veterinářů a zemědělců. Tento závazek v podobě chystaných opatření týkající se veterinárního dozoru v sektoru hovězího masa Česká republika obdrží písemně. České Ministerstvo zemědělství po ohlášení zrušení kontrol však uvedlo, že ochrana českých spotřebitelů je prioritou a běžné kontroly se budou i dále zaměřovat na rizikové skupiny potravin jako je hovězí i drůbeží maso.

Bude to českému spotřebiteli jako záruka stačit a jakou roli představuje maso pro českého strávníka? Poslední statistiky ČSÚ z konce roku 2018 uvádí, že Češi průměrně na hlavu zkonzumují přes 80 kilogramů masa, z toho asi 10 procent hovězího. I přes měnící se stravovací trendy, kdy se spousta spotřebitelů hlásí k vegetariánství, ke spotřebě stravy pouze rostlinného původu či jiným specifickým stravovacím režimům, celková konzumace masa v posledních letech neklesá, hovězí maso si s 8 kilogramy na osobu za rok drží na našich talířích tradici.

Od koho a kde Češi potraviny nakupují? Český trh pro Polsko znamená čtvrtého nejsilnějšího odběratele a po Německu se naši severní sousedé stali druhým největším dodavatelem všech potravin na české pulty obchodů. Konkurenční boj proto nabízí celou řadu hledisek.

Pro běžného českého spotřebitele figuruje často na prvním místě nízká cena před kvalitou, což nahrává právě dovozu levnější varianty masa z Polska a jeho nákupu v supermarketu. Češi nejsou velkými patrioty, ještě stále raději nakoupí ve slevě. Maso v akční nabídce supermarketu láká, a to i k nákupu jiných produktů. K lokálnímu řezníkovi potom ne každý najde cestu. Zákazníci, kteří si mohou dovolit za špičkové hovězí opravdu připlatit, mají možnosti ve vybraných specializovaných řeznictví (hlavně ve velkých městech), kde cena za jeden kilogram hovězího masa někdy i o sto procent převyšuje průměrné ceny hovězího.

Proč jsou ceny masa v Česku tak rozdílné? Přeci jako Česká republika více masa produkujeme, než spotřebujeme. Potřebujeme tedy hovězí dovážet? Lepší výkupní ceny masa pro české chovatele skotu, či zajímavější podmínky porážky nabízí odběratelé v zahraničí na úkor dovozu dostupnějšího čerstvého nebo zpracovaného masa do České republiky. Vyjednávací síla zpracovatelů masa je neúprosná, a proto i oni hrají nezastupitelnou roli v cenové politice a prodávané kvalitě.

Kdo z celé situace může profitovat? Vyjednávací síla spotřebitelů představuje zásadní hybnou moc. Třeba tím, že se budou v obchodech více zajímat, odkud maso, které nakupují, pochází, ptát se na původ masa obsluhy v restauraci, nebo dokonce zvolit alternativu jiného druhu masa než hovězího, či substitut rostlinného původu. Není vyloučeno, že kauza „polské maso“ může u řady konzumentů snížit zájem i o běžné české hovězí ze strachu z nákazy salmonelózou. Poptávka po českém mase vzroste pouze v případě, budou-li umět lokální producenti celou polskou kauzu náležitě využít.

Efektivně uvedené informace o původu masa, jeho zpracovateli či konkrétním farmáři zákazníci jistě ocení. Musí být uvedena na jídelním lístku, na obalu masa, pultu řeznictví či v mobilní aplikaci při nákupu přes internet. Zákazník si však opět musí umět o kvalitu říci a kvalitní produkt vyhledat. Aby už v budoucnu neplatilo, že kvalitní maso znamená extra vysokou cenu.

Ludmila Navrátilová (Ing., Ph.D.)

Autorka článku působí jako vyučující, akademický garant studijní specializace Marketing a odborný garant skupiny marketingových předmětů na vysoké škole NEWTON College, a. s.