Více než polovina Čechů využila při nákupu na internetu některý ze zbožových srovnávačů. Statistiky potvrzují, že nakupující stále více tíhnou ke konkrétním značkám a jejich citlivost na cenu slábne. Jak na tento trend odpoví zástupci největších českých zbožových srovnávačů? I to bude tématem panelové diskuze na březnovém Czech On-line Expu.

Česko je rájem eshopů. Aktuálně jich napočítáte téměř 41 tisíc a na konci letošního roku jich může být odhadem až 43 tisíc. V posledních letech roste nejen počet internetových prodejců, ale také celkové tržby. Loni se na české ecommerce scéně podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou (APEK) komerci protočilo přibližně 135 miliard korun. Meziročně tržby rostly o 17 procent a z celkového maloobchodního obratu si už ukrajují přes 9 procent.

Na tomto růstu mají svůj nezanedbatelný podíl zbožové srovnávače. Podle loňské studie APEK je využívá vždy nebo při většině nákupů 55 procent dotázaných, kteří nakupují na internetu alespoň jednou za rok. „Česká republika a středoevropské trhy jsou z pohledu zbožových srovnávačů poměrně unikátní. Ve světě lidé mnohem častěji nakupují prostřednictvím market places typu Amazon. Tuzemský trh se v posledních letech mění a čeští zákazníci stále více tíhnou ke konkrétním značkám a jejich cenová senzibilita slábne. Na srovnávačích bude, jak k tomuto trendu přistoupí a jak se budou na trhu pozicovat,“ uvádí Honza Mayer, CEO společnosti Dataweps.

V Česku patří mezi největší zbožové srovnávače Heureka.cz a Zboží.cz. V únoru získala podle statistiky Netmonitor.cz tuzemská jednička Heureka.cz více než čtyři miliony reálných uživatelů, kteří dohromady zhlédli téměř 75 milionů stránek. V případě Zboží.cz to bylo necelých 2,2 milionu uživatelů a více než 26 milionů zobrazených stránek. „Na Zboží.cz mohou lidé porovnávat nabídky z přibližně 25 tisíc aktivních eshopů. Podle našich statistik téměř třetina návštěvníků hledá v kategorii mobilních telefonů, zájem je však též o nábytek, nářadí nebo bílé zboží. Lidé obvykle hledají a porovnávají ceny konkrétního výrobku. Mezi nejhledanější značky patří například Wish, Huawei, Sodastream, Samsung, Xiaomi či Apple,“ potvrzuje zájem o konkrétní značky Milan Šmíd ze Zboží.cz.

Zbožové srovnávače jsou významným zdrojem příjmů pro desítky tisíc e-shopů. Aby v nich lidé rádi vyhledávali a srovnávače tak přinášely nové zákazníky internetovým prodejcům, musejí pružně reagovat na aktuální trendy a přicházet s inovacemi. „U produktových recenzí spustíme algoritmus pro textové strojové učení, které se nám již osvědčilo u recenzí eshopů. V plánu máme také spuštění algoritmů strojového učení pro párování a kategorizaci produktů,“ prozradil k připravovaným novinkám Tomáš Braverman z portálu Heureka.cz.

O tom, jaká je role zbožových srovnávačů v době, kdy zákazníci tíhnou ke konkrétním značkám a jejich citlivost na cenu slábne, budou diskutovat na březnovém veletrhu Czech On-line Expo Tomáš Braverman z Heureky.cz, Milan Šmíd ze Zboží.cz a František Štrupl z české pobočky Googlu. „Všichni eshopáři mají jedinečnou příležitost dozvědět se od těch nejpovolanějších, v čem se jednotlivé srovnávače liší, jaké dotazy od provozovatelů eshopů nejčastěji dostávají, jaký je jejich přístup k bidování produktů nebo jaké novinky pro letošní rok chystají,“ vybírá z připravených otázek do panelové diskuze organizátor veletrhu Jan Kalianko.