Dokončení rozhovoru s JOSEFEM DROBÍLKEM, marketingovým ředitelem 5DM.cz spol.s.r.o, Plnapenezenka.cz.

Jak přistupujete k marketingu? Jaký by měl být podle vás dobrý „markeťák“?

Bez toho, aniž by byl spokojený zákazník, to samozřejmě nejde. Proto je naším cílem, aby si zákazník Plnou Peněženku zamiloval. Celý marketing začíná samotným produktem a lidmi ve firmě, teprve pak přichází na řadu komunikace. Snažíme se využívat kompletní marketingovým mix. Marketing Plné Peněženky má, podobně jako u většiny firem, dvě roviny. Akviziční a retenční. Pro obě tyto části je základem výkonnostní marketing, kterému významně pomáhá budování značky díky offline kampaním. Tedy TV, rádio, tisk, outdoor i práce s influencery.

Nevím, zda je možné jednoduše definovat „dobrého markeťáka“. Dnes je marketing tak široký, že je v podstatě nemožné obsáhnout všechny cesty, které marketing nabízí. Je řada špičkových marketingových specialistů, kteří se soustředí pouze na jednu část, například PPC, a jsou ve své profesi skutečnými odborníky. Stejně tak ale mohou být velice dobrými markeťáky manažeři, kteří možná nedokáží nastavit PPC kampaně, ale díky širokému rozhledu, znalostem a informacím z dalších oblastí, postaví strategii, která posouvá celou firmu tím správným směrem.

Myslím, že v obou případech ti nejlepší marketéři mají přesah mimo své „škatulky“ a rozšiřují si své obzory. Díky dynamickému vývoji technologií je celoživotní vzdělávání v marketingu neodmyslitelné snad víc než kde jinde. Zároveň jsem přesvědčený, že dobrý markeťák musí znát do detailu službu nebo produkt, který chce propagovat a měl by ho dokázat sám prodat zákazníkovi.

Co pokrývá náklady na nové inovace? Potřebujete velkého investora?

Plná Peněženka doposud žádného investora neměla. Provoz i rozvoj je financován z vlastních prostředků a veškerý zisk je investován zpět do služby. Faktem ale je, že bez externího financování jsme brzděni v mnohem dynamičtějším růstu, a tak celá řada nápadů na skokový růst zatím leží v šuplíku a čeká na realizaci.

Investor by s tímto jistě dokázal pomoci. Vybudovali jsme však službu a značku, kterou lidé i my všichni ve firmě opravdu milujeme a nechceme investora za každou cenu. Třeba časem potkáme někoho, kdo bude naše krevní skupina. Do té doby raději dál porosteme organicky a budeme zkvalitňovat naše služby.

Podle čeho vybíráte cílové skupiny, na které cílíte v marketingu? Jak se tyto cílové skupiny mění?

Cílová skupina je víceméně dána naší službou. Jsou to lidé, kteří nakupují na internetu a chtějí nakupovat výhodně. To neznamená levně nebo nutně se slevou, ale dávají přednost prověřeným eshopům, které dokáží nabídnout něco navíc. Těch je dnes celá řada v každém oboru a právě cashback s Plnou Peněženkou je často ten pomyslný lístek na vahách, který rozhoduje o finální koupi.

Běžný zákazník s námi ročně získá několik tisíc korun zpět ze svých nákupů. Po vyzkoušení Plné Peněženky se navíc často pochlubí svému okolí  a získáváme tak podstatnou část uživatelů díky doporučení. Cashback zatím aktivně využívá jen pár stovek tisíc lidí, takže primární cílová skupina v akviziční části je stále poměrně široká a příliš se nemění. Jsou to muži i ženy v aktivním věku, kteří Plnou Peněženku zatím neznají.

V čem jsou cashbacky přínosné pro eshopy? Jak by měl podle vás vypadat dobrý eshop?

Když začnu druhou otázkou, tak dobrý eshop, to je dnes především kvalitní web a dobrá logistika. Cashbackový portál eshopu přivádí 4 skupiny zákazníků. Zhruba jedna čtvrtina jsou zcela noví zákazníci. Další skupinou jsou zákazníci, kteří sice mají s eshopem historickou zkušenost, ale pro eshop jsou už „mrtví“. Eshop je nedovede sám znovu přilákat k nákupu, ale cashback to často dokáže. Tito zákazníci tvoří až jednu polovinu. Pak jsou to zákazníci, kteří eshop sice oslovil nějakou svou marketingovou kampaní, ale cashback je pak tím finálním motivátorem, proč se zákazník rozhodne právě pro daný eshop. Poslední skupinu tvoří zákazníci eshopu, kteří by i bez cashbacku v eshopu nakoupili. Z dat našich partnerských eshopů vyplývá, že tato skupina tvoří přibližně 5 procent zákazníků využívajících Plnou Peněženku.

Věnujete se také společenské odpovědnosti firmy? Jakým směrem se ve vaší firmě ubírá?

Ano. Každoročně přispíváme na charitu, většinou se jedná o tisíce či nízké desítky tisíc. Právě minulý měsíc jsme dosáhli jubilejního milníku 100 miliónů korun, které jsme rozdělili mezi naše uživatele. U této příležitosti jsme darovali na charitu 100 tisíc korun. Tento dar směřoval na vzdělání chudých a znevýhodněných dětí.

Dříve markeťák spíš plnil roli obchodního zástupce a fyzicky navštěvoval klienty. Jakou funkci má markeťák podle vás ve firmě dnes?

Jak jsem již zmínil, dnešní nároky na marketing jsou díky dynamice oboru obrovské. Primární funkcí marketingu je starat se o značku a efektivně komunikovat směrem k zákazníkovi. Pokud zmiňujete doby opravdu dávné, kdy marketing představovaly reklamní materiály obchodníka, vizitka a logo na autě, tak s tím už by si dnes žádná firma nevystačila.  

a Jak by se měl „markeťák“ podle vás udržovat ve formě? A jak se udržujete vy?

Aktivní účastí na přípravě a vyhodnocování kampaní, být součástí samotné exekuce kampaně od nápadu až po interpretaci výsledků. Velice důležité je hledání nových cest a sledování trendů. K tomu samozřejmě neodmyslitelně patří chybovat, ale bez občasných chyb se markeťák nikam neposune. Pokud markeťák nechybuje znamená to, že jede v zajetých kolejích a když zjistí, že ty už dál nevedou, je zpravidla pozdě.

Kdysi jsem slyšel zajímavou větu. Odvaha a kreativita marketingového ředitele je přímo úměrná s výši jeho hypotéky. Za dobu svého profesního života jsem měl možnost toto vidět častokrát na vlastní oči. Proto se snažím i kolegy vést k tomu, že dělat chyby je normální. Samozřejmě se nesmí jednat o chyby fatální a stejná chyba se nesmí opakovat.

Osobně navštěvuji školení a konference, kde získávám nové poznatky, nebo naopak své praktické dovednosti předávám dál. Ať už jsem na jedné nebo druhé straně, oboje mě velice posouvá.

Bez čeho byste se určitě ve svém životě neobešel? A naopak, po čem ani netoužíte?

Neobešel bych se bez své manželky. Její podpora a zázemí, které díky ní mám, mi umožňuje dělat to co dělám a věnovat se práci, která mě neuvěřitelně baví a naplňuje. Na poslední otázku asi nedokážu odpovědět. Nevím, po čem netoužím. Asi bych nechtěl, aby má práce byla předem jasně daná a já věděl, že i za dva roky budu sedět na stejné židli a firma každý rok poroste o 20 procent. Pro někoho možná sen, já bych se ale brzy nudil.

Děkuji za rozhovor.