Na trh práce vstupuje generace Z a s ní i změny v požadavcích potencionálních zaměstnanců. Z průzkumu kandidátských preferencí personální agentury Grafton Recruitment vyplývá, že finanční ohodnocení není u pracovníků z této generace na prvním místě. Důležitější je pro ně smysluplnost práce, flexibilita a příležitosti k osobnímu rozvoji. Zástupce generace Z musí zaměstnání nejenom naplňovat, ale také dávat pocit, že svou prací dělají svět lepším. Firmy se musí naučit tuto mladou generaci vhodně motivovat, jinak jim zmizí do světa podnikání a na volnou nohu.

Generace Z představuje skupinu lidí narozenou od poloviny 90. let až do současnosti. Tato generace dnes představuje 24 procent populace, aktivní na trhu práce je však zatím jen část narozená do přelomu tisíciletí. V tuto chvíli jde především o lidi se středoškolským vzděláním či výučním listem, první uchazeči o práci s vysokoškolským diplomem na pracovní trh vstoupí už v průběhu příštího roku. I přesto, že se generace Z od předchozí generace tzv. mileniálů příliš věkem neliší, preference i chování mají jiné. „Jsou plně sžití s digitálními technologiemi, které výrazně ovlivnily způsob jejich uvažování a komunikace s okolím. Dokáží rychle a efektivně přepínat mezi prací a zábavou a jsou schopni pracovat současně na více úkolech zároveň. Mají také přirozenou tendenci hledat řešení a inovovat zaběhlé pracovní postupy s cílem zjednodušit zbytečně komplikované procesy. To má značný potenciál změnit způsob práce v kancelářích i jinde,“ uvádí Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.

Smysluplnost a vzdělání

Z průzkumu společnosti Grafton Recruitment vyplývá, že zástupci této mladé generace již nesledují v prvé řadě finanční ohodnocení jako jejich předchůdci, ani efektivitu nebo profit jako samotní zaměstnavatelé, daleko důležitější je pro ně pocit smysluplnosti. I proto je pro ně klíčovým kritériem pro přijetí pracovní nabídky touha být součástí pozitivní firemní kultury. Až na druhém místě pomyslného žebříčku jsou finance, velmi těsně následované flexibilitou a příležitostmi v oblasti vzdělávání a osobního rozvoje. „Finance tato generace ještě nemá potřebu řešit tolik, jako jejich starší kolegové. Její zástupci obvykle ještě žijí u rodičů a nemají náklady s hypotékami či drahými nájmy. I proto by firmy v náborových inzerátech neměly slibovat primárně výši mzdy nebo bohaté benefity, ale spíš vysvětlit, čemu pracovník na dané pozici svou prací pomůže a jaké má příležitosti rozvoje,“ říká Jitka Součková a dodává: „I když respondenti z této mladé generace obvykle myslí, že studium na vysoké škole není nutné, plně si uvědomují nezbytnost průběžného celoživotního vzdělávání. I proto dávají při výběru zaměstnavatele přednost těm firmám, které svým zaměstnancům pomáhají s rozvojem, a to nejen v jejich oboru, ale například i v oblasti tzv. měkkých dovedností.“ Tato generace má jednoznačně technologicky orientovaný životní styl. Během dne používají její zástupci až pět moderních přístrojů, a proto i jejich vzdělávání musí být specifické a odlišné než doposud. Díky internetu jsou samostatní, a zvyklí učit se nové věci sami nebo prostřednictvím online platforem.

Flexibilita je cestou k loajálním zaměstnancům

V pracovních nabídkách by také měla silně rezonovat flexibilita. A to nejen na místě výkonu práce, ale i na čase a typu pracovního úvazku. Mladí lidé dnes kladou mnohem větší důraz na individualitu, více si cení nezávislosti a tíhnou k osamostatnění se na trhu práce. Právě z těchto důvodů je pro ně velmi atraktivní práce na volné noze. „Zaměstnavatelé tedy budou muset do budoucna v daleko větší míře akceptovat spolupráci na bázi dohod o pracovní činnosti či zkrácených úvazků s možností práce z domova,“ komentuje Jitka Součková s tím, že pokud firmy nebudou této pružnosti schopny, uchazeče z generace Z ztratí.