Téměř osmdesát procent studentů neví, co je Průmysl 4.0. Více než polovina jich toto označení ani nikdy neslyšela. Překvapující zjištění odhalil společný průzkum inženýrské společnosti DEL a poradenské společnosti BDO, který provedla agentura Ipsos.

Dotazování dále ukázalo, že o termínu označujícím čtvrtou průmyslovou revoluci dosud neslyšelo ani 30 procent manažerů a majitelů českých průmyslových firem.

Přestože je Česká republika tradičně označována za jednu z nejprůmyslovějších zemí Evropy, skoro třetina manažerů v tomto sektoru v průzkumu uvedla, že nikdy neslyšela o průmyslu 4.0. Jen polovina tento pojem zná a ví, co znamená. Nejčastěji se s ním manažeři setkávají v médiích a odborném tisku, 54 procent z nich se s ním setkalo v rámci své praxe. Šetření navíc odhalilo výrazný nedostatek ve vědomostech mezi studenty středních a vysokých technických škol. „Šokujícím zjištěním byla neznalost pojmu průmysl 4.0 ze strany studentů. Téměř 60 procent o něm předtím nikdy neslyšelo a ti, kteří ano, neví, co znamená,“ neskrývá překvapení Petr Kymlička, partner poradenské společnosti BDO.

Studenti Průmysl 4.0 zjednodušují

Co se za průmyslem 4.0 skrývá ví podle průzkumu pouze každý pátý student technických oborů. I když pojem znají ve 40 procent případů ze školy, jejich představa o komplexnosti tohoto fenoménu je značně zkratkovitá. Respondenti, kteří uvedli, že vědí, co pojem znamená, jej v průzkumu nejčastěji popisovali jako využívání moderních technologií, digitalizaci, automatizaci či robotizaci. „Ukazuje se, že studenti nemají úplně jasnou představu, co průmysl 4.0 v praxi obnáší. Je tak zřejmé i určité odtržení teorie školních osnov od reality. Část studentů sice správně zmiňuje digitalizaci a automatizaci, ale při pohledu na celou skupinu jsou znalosti průmyslu 4.0 podprůměrné,“ upozorňuje na závěr Jiří Kabelka, předseda představenstva společnosti DEL. Neznalost problematiky potvrdila také zajímavost z průběhu průzkumu. Někteří studenti a studentky, ač tvrdili, že pojem znají, ho nedokázali samostatně popsat a svou odpověď pouze kopírovali z internetu.

O průzkumu

Průzkum realizovaný agenturou pro výzkum trhu a veřejného mínění Ipsos proběhl prostřednictvím telefonických rozhovorů a osobního dotazování. První cílovou skupinou průzkumu byly průmyslové firmy v České republice s 20 a více zaměstnanci. Druhou cílovou skupinu tvořili studenti a studentky (včetně čerstvých absolventů a absolventek) technických vysokých škol nebo průmyslových či technicky zaměřených středních škol v České republice. Sběr dat proběhl v říjnu 2018.