Rozhovor s JOSEFEM DROBÍLKEM, marketingovým ředitelem 5DM.cz spol.s.r.o, Plnapenezenka.cz.

V online prostředí se pohybuje už od roku 2004. Svou profesní dráhu spojil s cashbackem a affiliate marketingem. Má více než desetileté zkušenosti i s online marketingem. Říká, že dnes je marketing tak široký, že je v podstatě nemožné obsáhnout všechny cesty, které nabízí.

Co vás vedlo k tomu, zabývat se právě online byznysem a affiliate marketingem?

Už na škole jsem si zamiloval možnosti, které internet nabízí. V roce 2000 jsem začínal jako obchodník a přemýšlel jsem, jak dostat nabídku k většímu množství zákazníků. Za pár let jsem tak založil své první webové stránky a na těch se učil, jak přivést na web co nejvíc lidí z cílové skupiny. Tím jsem se dostal k marketingu. Tenkrát bylo vše nové. Dostupná literatura neznala online marketing, který v tu chvíli teprve vznikal a jediným zdrojem informací byl internet. Vše jsem platil ze svého, tak to byly drahé zkušenosti a vyzkoušel jsem řadu slepých uliček, ale nelituji toho. V roce 2006 jsem nastoupil do Hypoteční banky, kde jsem díky těmto zkušenostem dostal na starosti on-line marketing banky a měl jsem možnost pracovat na řadě zajímavých projektů.

Jedním z nich bylo budování vlastního affiliate programu. V té době ještě v Česku neexistovala žádná affiliate síť a pojem affiliate marketing znalo jen pár lidí. Podařilo se nám postavit vlastní affiliate program a na vlastní kůži jsem si vyzkoušel, jak náročné je najít vhodné affiliate partnery a udržovat s nimi pravidelnou komunikaci tak, aby byl program úspěšný. Dnes už to mají zadavatelé i partneři z řad publisherů díky sítím jako je např. Affiliate Club mnohem jednodušší a samozřejmě výrazně levnější.

Co je to vlastně affiliate marketing? Jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Když budu hodně stručný, tak se jedná o propagaci výrobků a služeb za provizi. Tzn. že zadavatel platí jen za skutečně realizované prodeje a poskytnuté služby a odpadá mu tak riziko, že by vybral nevhodný marketingový kanál a investice se mu nevrátila. Pokud je správně nastavený, tak na affiliate marketingu zkrátka nejde prodělat.

Většinou affiliate přináší zadavatelům kolem 15 procent obratů. Jsou však značky, které na affiliate marketingu vyrostli a dodnes je pro ně affiliate marketing v jejich podnikání naprosto zásadní jako například Booking.com.

Kdo se do tohoto způsobu marketingu může zapojit? Mohou jej využít i malé firmy či živnostníci s eshopy?

Žádná forma marketingové komunikace není vhodná pro každého. I affiliate marketing má svá specifika a nejlepší bude prodiskutovat tuto možnost propagace s odborníkem. Ale pokud si dovolím paušalizovat, tak největší přínos bude mít affiliate marketing pro velké a střední firmy, kterým vhodně doplní marketingový mix a pomůže přesvědčit zákazníka ke koupi právě u nich.

U menších firem bez známé značky a unikátního produktu, bude nutné nabídnout vyšší provizi pro affiliate partnery. Affiliate partner má jen omezenou kapacitu prostoru, který na propagaci může poskytnout a rozhoduje se, koho bude propagovat. Nerad dělám obecné závěry, ale opět pokud bych měl odpověď zjednodušit, tak publishera zaujme známý brand nebo vysoká provize.

Jak vznikla myšlenka PlnáPeneženka.cz? Co pomohlo tomuto projektu nejvíce vyrůst?

První cashbackové portály vznikly ve Velké Británii a USA. Cashback se stal rázem driverem affiliate marketingu a bylo tedy jen otázkou času, než se tento fenomén dostane do Česka. Plná Peněženka vznikla v roce 2012 jako hobby projekt při zaměstnání. Už v roce 2013 měla Peněženka tisíce uživatelů a bylo jasné, že si zaslouží větší pozornost. V té chvíli jsme Plnou Peněženku převzali pod svá křídla, web zásadně překopali a začali propagovat. Na konci roku 2016 se Plná Peněženka stala největším cashbackovým portálem v Česku. Její růst je kombinací více činností a skvělé práce celého týmu. Perfektní zákaznická podpora, promyšlený a nápaditý marketing, který vhodně kombinuje online i offline. Samozřejmě jsou to skvělí uživatelé, kteří jsou pro nás inspirací a poskytují nám nezbytnou zpětnou vazbu k naší práci.

Co byste poradil, aby byla opravdu plná peněženka?

Nakupujte chytře a vydělávejte nakupováním. Osobně jsem měl problém si při nákupech na využití Plné Peněženky vzpomenout. Když jsem si ale nákupy přes Peněženku zažil, zjistil jsem, že ročně takto ušetřím několik tisíc korun. Ať už kupujete drobnosti na Aliexpressu, dovolenou nebo nábytek vyzkoušejte Plnou Peněženku, jsou to jen dva kliky navíc. Není to na zbohatnutí, ale když se po roce podíváte na celkovou částku, tak zjistíte, že není úplně zanedbatelná.

A když je peněženka prázdná. Jaká je vaše rada jak ji naplnit?

Dnes je všude kolem nás nespočet příležitostí. Pokud dnes chcete naplnit peněženku a nebojíte se práce, všude vás rádi přivítají. Stejně tak i my na Plné Peněžence máme otevřené volné pozice, aktuálně třeba hledáme šikovné programátory a obchodníky.

V PlnéPeněžence.cz využíváte tzv. cashbacky. Co to je? Podle čeho se určuje velikost cashbacků?

Cashback je právě část peněz z nákupu, kterou vám Plná Peněženka vrátí na váš účet. Na Plné Peněžence si vyberete některý z téměř 700 eshopů, prokliknete se do jednoho z nich a nakoupíte. Plná Peněženka a e-shop, do kterého se prokliknete, jsou obchodními partnery. E-shop za takto přivedeného zákazníka zaplatí provizi a my se s vámi o tuto provizi rozdělíme. Velikost cashbacku určuje sám zadavatel, ale zpravidla vhodnou výši předem konzultujeme.

Jaká je situace na trhu cashbacků. V čem jednotliví konkurenti soupeří?

Mezi cashbacky je situace poměrně stabilizovaná. Vedle největší Plné Peněženky jsou na druhém místě Vratné Peníze. Dále pak s odstupem menší cashbackové portály. Vedle cashbackových portálů je tu řada kuponových webů, které svým uživatelům také umožňují získat cashback.

Samozřejmě všichni hrajeme na stejném hřišti a snažíme se zaujmout podobné publikum. Rozdíly jsou především ve službách zákaznické podpory, benefitech pro věrné uživatele a počtu akcí, které pro uživatele připravujeme. Plná Peněženka zrovna nyní v březnu mezi své uživatele rozdělí odměny nad rámec cashbacku v celkového hodnotě vysoko přes 100 tisíc korun. Dovolím si tvrdit, že podobně štědré akce nikdo z konkurentů na trhu pro své uživatele doposud nepřipravil.  

Jaký by měl být dobrý markeťák se dočtete zítra 16.3.