Hlavní motivací Čechů pro nákup potravin na internetu je pohodlí a úspora času. Silným argumentem pro zákazníky je také doprava zdarma nebo nižší cena zboží. Kamenný obchod naopak Češi upřednostní, pokud ho mají blízko a nechtějí čekat na doručení nákupu. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro konzultační společnost Acomware.

Nakupování potravin na internetu je v Česku v kurzu, rychlejšímu růstu odvětví však stojí v cestě především omezené kapacity prodejců. „Odhaduji, že letos bude na internetu pravidelně nakupovat potraviny 10 až 15 procent Čechů, zhruba o třetinu více než loni. A nebýt chybějících kapacit, mohlo by to být ještě více,“ říká David Vurma z konzultační společnosti Acomware. Významný růst potvrzují i další. „Odhadujeme, že podíl nákupu potravin na e-shopech přesáhne v celkových maloobchodních tržbách už 4 procenta,“ říká Rostislav Brzobohatý, marketingový ředitel Rohlik.cz. Pro srovnání: celkový podíl celé tuzemské e-commerce na maloobchodních tržbách byl loni podle statistik APEK 10,5 procenta.

Hlavním důvodem, proč se stále větší část nákupů potravin přesouvá na internet, je především pohodlí a úspora času. „Pro 41 procent Čechů je to hlavní důvod k upřednostnění e-shopu před kamennou prodejnou. U žádného jiného typu zboží, ani například u rozměrného nábytku nebo stavebnin, není tato motivace silnější,“ vysvětluje David Vurma. Uvedená zjištění vyplývají z výzkumu, který pro Acomware zrealizovala agentura Ipsos.

O něco důležitější je podle průzkumu pohodlí pro ženy a zákazníky s vyššími příjmy. „Jde jim o komfort a úsporu času bez kompromisu na kvalitě,“ popisuje aktuální trendy Rostislav Brzobohatý, podle kterého navíc ve prospěch online prodeje hovoří zejména zajímavější sortiment lokálních potravin s důrazem na kvalitu a čerstvost neporovnatelnou s tradičním retailem. Čerstvost dokáže konkrétně Rohlik.cz zajistit díky krátkému dodacímu řetězci šetrnému k převáženým potravinám.

Z výzkumu Acomware dále vyplývá, že Čechy vedle pohodlí motivuje doprava zdarma (35 procent), nižší cena zboží (35 procent) nebo skutečnost, že objednávají větší či objemnější zboží (23 procent). Že je pro prodejce výhodné nabízet nějakou formu doručení zdarma, potvrzují i prodejci. „Lidé si často do košíku navolí položky za více než 1 200 korun, aby měli dopravu zdarma,“ dodává Brzobohatý zkušenost z Rohlik.cz.

Vyšší zájem o nákup potravin online ale neznamená, že by hrozilo omezování kamenných prodejen. „Naopak, zákazníky pro výběr kamenných prodejen čím dál více motivuje jejich blízkost. Klíčová je pro třetinu zákazníků, zejména žen,“ uvádí David Vurma. „Lidé dnes upřednostňují nákup v blízkosti domova bez nutnosti kamkoliv dojíždět,“ potvrdil na únorovém diskusním setkání Eshopista též Petr Toupal z hypermarketu Globus.

Podle statistik společnosti Globus se snížil čas, který průměrný zákazník tráví v hypermarketu, na aktuálních asi 44 minut. „Ukazuje to, že končí doba obrovských hypermarketů. Lidé ocení i menší prodejny blízko bydliště nebo práce. A retaileři by měli více zavádět alespoň pick-up pointy, kde si mohou zákazníci vyzvednout nákup bez čekání,“ doplňuje Vurma.