e-news.cz - kurzy
Reklama

Zdraví je móda. Lidé si myslí, že na něm snadno zbohatnou

09.04.2019, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Zdraví je móda. Lidé si myslí, že na něm snadno zbohatnou

Rozhovor s PAVLEM POPOVEM, zakladatelem a majitelem firmy Dr. Popov
Po revoluci založil s manželkou Miluší a za podpory otce firmu. Začali vyrábět první produkty, které prodávali v Holešovické tržnici. Začátky brzdila tehdejší legislativa, přesto se ale původní malý obchůdek s bylinkami postupem času rozrostl na dvě velké provozovny – v Tachově a nedaleké Plané. Na obou místech pracují členové široké rodiny a další zaměstnanci, kteří se zajímají o zdravý životní styl.
Co bylo vaším úplně prvním výrobkem? Jak vypadal sortiment vašich výrobků v roce 1993, kdy jste začínali? Co pro vás bylo tehdy hlavní inspirací?
Inspiroval mě otec, velký znalec bylin, který jejich studiu zasvětil téměř celý svůj život. Jakmile se u nás doma totiž objevil nějaký zdravotní problém, táta hned sahal po herbářích a hledal léčbu pomocí bylinek. Už v dětství jsem tak měl možnost seznámit se s přírodními metodami léčení.
Táta mě také hodně podpořil v samotných začátcích firmy. Pomáhal například s recepturami čajů a mastí a taky se mnou jezdil prodávat na tržnice naše první výrobky. K těm patřilo sedm druhů bylinných mastí: kostivalová, jírovcová, řebříčková, měsíčková, svízelová, lopuchová a lnicová. Tehdy jsme je ještě původně plnili do bílých lékárenských kelímků.
Dneska to zní skoro neuvěřitelně, ale třeba do pražské holešovické tržnice jsme z Tachova s tátou vyráželi každou sobotu brzy ráno. Jezdili jsme vlakem přes tři hodiny, kufr plný mastí. V tržnici na nás už většinou čekali lidé, kteří věděli, že tam budeme. Tradiční bylinné mastičky v té době na trhu chyběly. A navíc my je neprodávali v klasickém slova smyslu. Snažili jsme se primárně poradit se zdravotními problémy a teprve jako součást rady jsme prodali nějakou tu mast.
Bylo tehdy podnikání lehčí než dnes? Jak vidíte proměnu podnikatelského prostředí ve vašem oboru?
Přijde mi, že dřív bylo podnikání rozhodně jednodušší. V dnešní době vzniká spousta nových zákonů a povinností, které dřív vůbec neexistovaly. Hrnou se na nás ze všech stran. Ve firmě musím mít specialisty, kteří se legislativou hlouběji zabývají, protože nemohu všechno sledovat sám. Po revoluci jsme všechno dělali ve třech, jen s mojí ženou a otcem, a to včetně účetnictví. Co se týče podnikatelského prostředí, pohybujeme se ve vysoce konkurenčním trhu. Zdraví je móda. Lidé si myslí, že snadno zbohatnou – dřív působilo na trhu jen pár firem, dnes jsou jich stovky. A do budoucna obstojí ti nejlepší, alespoň doufám, že to tak bude, protože trh je nepřehledný.
Jak vidíte dnes situaci v oboru alternativní medicíny? Souhlasíte s tím, že by měla být v jednotě s tzv. klasickou medicínou?
Alternativní medicína se u nás začala rozvíjet hodně po revoluci. Jsme poměrně vzdělaný národ a lidé si prostě začínají uvědomovat, co všechno se do našeho organismu dostává. A bylinky jsou přírodní, ty tělo nezatěžují. Legislativa alternativní medicíně nepřeje a nebojím se říct, že za tím stojí taky silná farmaceutická lobby.
Jak laik pozná kvalitní bylinný čaj? Má vůbec možnost ho poznat? Kde získáváte byliny?
Z hlediska kvality a barevnosti bylin může i laik poznat, jestli má před sebou dobrý čaj. Vůně a vzhled o kvalitě vypovídají v tomto směru jen částečně. Laik už třeba nezjistí, jestli směs obsahuje například těžké kovy nebo plísně. K tomu slouží speciální rozbory. I proto provádíme pravidelné kontroly, abychom mohli garantovat kvalitní čajové směsi.
A odkud bereme byliny? Doslova ze všech koutů světa, ale pokud je to možné, upřednostňujeme české dodavatele. Dbáme na to, aby prodejci měli byliny kvalitní a atestované. Problém začíná být v tom, že je málo sběračů a byliny zdražují, jako příklad můžu uvést takový kontryhel, heřmánek, hluchavku či hloh.
Máte také mezi svými rodinnými poklady staré receptury?
Máme, například výše uvedené bylinné masti a také některé bylinné čaje. Vzhledem ke složité legislativě je ale musíme průběžně modernizovat a vylepšovat. A také sledujeme nové trendy.
Jak dnes vzniká nový produkt? Kde berete inspiraci?
Někdy mě něco napadne, když si čtu v odborné literatuře a studuji bylinky. Někdy přijde nápad od kolegů v našem týmu, když nasloucháme požadavkům trhu. Dost nám pomáhají naši zákazníci, pak také internet, cesty na veletrhy nebo do zahraničí – tam se vždycky objeví něco, čím se dále můžeme zabývat.
Tím to všechno jenom začíná. Jedna věc je totiž nápad a druhá realizace. Někdy to jde rychle a za rok je produkt na pultech, jindy nosím nápad dlouho v sobě a trvá to třeba i pět let. Nejdelší je fáze vývoje výrobku a následné testování.
Ve sloganu firmy Dr. Popov máte „přítel vašeho zdraví“. Jaké problémy dnes nejčastěji lidi trápí?
Obecně jsou lidé překyseleni, protože konzumují hodně bílé mouky, cukru, alkoholu, masa a tuků. Z toho pak vzniká řada civilizačních chorob. Organismus je zanesen, má v sobě řadu toxinů, které se usazují v různých částech.
Všechno ale souvisí se vším. Proto je potřeba do denního režimu přidat zdánlivě primitivní, přitom ale nesmírně důležité ingredience zdraví: jídlo s dostatkem živin, občasnou hladovku nebo detoxikaci organizmu, odpovídající pitný režim a samozřejmě taky dobrou mysl a fyzickou aktivitu.
Co vám v poslední době udělalo radost?
(Přemýšlí). Bude to znít jako klišé, ale snažím se být vděčný za to, co mám, a radovat se každý den aspoň z nějaké maličkosti. I když to není vždycky jednoduché. Obecně mám radost ze svých dětí, z rodiny.
Již váš pradědeček jako praktický lékař používal vedle klasické medicíny často i přírodní metody léčení. Bylo vám dáno, že musíte převzít rodinnou firmu? Půjdou i vaše děti ve vašich šlépějích?
Byl bych rád, kdyby rodinná tradice neskončila a firmu v budoucnu převzal syn Ondřej, dcera Šárka nebo někdo z rodiny. Obě děti se o dění ve firmě aktivně zajímají. Ondra občas píše články o bylinách pro náš web, Šárka spravuje eshop Dr. Popova a pomáhala zřizovat novou firemní prodejnu v rodném Tachově. Takže ano, budu rád, když najdou vztah k bylinkám jako já a budou pokračovat. Pokud se ale budou chtít vydat jinou cestou, nebudu jim v tom bránit, ani je nějak přemlouvat. Hlavně, aby byli v životě šťastní a cítili se svobodní.
Jak vidíte vy pojem rodinná firma? Jaké jsou podle vás pozitiva a na druhé straně hrozby?
Pro mě je rodinná firma místo, kde rodina spolupracuje a táhne za jeden provaz. Vytváří společně něco, co je může přesahovat. Rodinná firma se předává z generace na generaci. Vím ale, že je to někdy složité. Když rodinnou firmu prodáte, už není rodinná. Pozitivní je podle mého názoru to, že se lidé v rodině dobře znají, znají své klady i zápory. Negativní je, že někdy mohou členové trpět „ponorkovou nemocí“.
Dokázal byste si představit podnikání i v jiném oboru podnikání, než v jakém podnikáte?
To, co dělám, mám opravdu rád. Bylinky mě baví a myslím si, že má smysl se jimi hlouběji zabývat. Jedná se o zajímavý a přínosný obor. Mám rád ale také podnikání jako takové, poslední léta investuji v rámci diverzifikace také do jiných oblastí.
Vyvážíte také své výrobky do zahraničí? Jak těžké je prosadit se na zahraničních trzích?
Naše výrobky můžete koupit na Slovensku, v Polsku, Německu i na Slovinsku, některé z produktů jsou k dostání taky v Rakousku, Litvě nebo Švýcarsku. Obecně je velmi těžké se na cizím trhu prosadit. Na druhou stranu je to šance, jak rozšířit naše působení, takže to vnímám i jako výzvu.
Děkuji za rozhovor.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama