Téměř tři čtvrtiny Čechů změnily v průběhu svého profesního života pracovní obor a jsou nakloněni změnám. Vyplývá to z aktuální analýzy pracovního trhu ČR personální agentury Grafton Recruitment. Největším motivátorem pro změnu oboru je výše mzdy, dále pak potřeba nových impulsů a zajímavá pracovní náplň. V souvislosti se změnou oboru jsou uchazeči připraveni se rekvalifikovat nebo si jiným způsobem doplnit vzdělání.

Během svého profesního života změnilo pracovní obor 74 procent lidí. Průzkum tedy jasně prokazuje, že se Češi nebojí změnit obor a že zaměstnavatelé jsou ochotni zaměstnávat i uchazeče se zkušeností z jiného oboru,“ uvedla Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Nejčastěji mění obor práce lidé s výučním listem a manuální pracovníci. Až 50 procent respondentů se k tomuto kroku odhodlalo v průběhu své kariéry, 24 procent potom hned po škole. Zatímco pro dělníky je největším motivátorem pro změnu oboru mzda (37 procent), u pracovníků s IT specializací je to navíc i potřeba nových impulsů (30 procent) nebo zajímavá náplň práce (29 procent).

Celoživotní vzdělávání je nutností
Z průzkumu dále vyplynulo, že si Češi začínají uvědomovat nutnost průběžného vzdělávání, a to zejména kvůli rychlému rozvoji prakticky všech oborů a masivní adopci technologií. Třetina respondentů dokonce další vzdělávání označila za svou současnou největší výzvu. Pětina účastníků průzkumu se zase chce zaměřit na studium cizích jazyků. „S tímto trendem úzce souvisí i zesílené aktivity zaměstnavatelů v oblasti firemního vzdělávání. Právě nabídka kurzů a možnosti profesního rozvoje hrají u kandidátů čím dál důležitější roli při rozhodování o přijetí pracovní nabídky. Dle údajů ČSÚ do firemního vzdělávání nejvíce investují obory informačních technologií a podnikových služeb,“ doplňuje Jitka Součková.

Robotizace je výzva

Se změnami oboru i nutností vzdělávání do značné míry souvisí robotizace a automatizace, které ovlivňuje celou řadu průmyslových segmentů. Nejde jen o výrobu, ale například i o kancelářské profese či sdílené podnikové služby. Dle asociace ABSL, která zastupuje firmy z oboru podnikových služeb, je dnes v ČR v tomto segmentu robotizováno již více než čtyři tisíce pracovních míst a letos se předpokládá minimálně dvojnásobný nárůst. Díky automatizaci se postupně mění charakter lidské práce a vznikají nové pracovní pozice, které vyžadují jiné znalosti a dovednosti. Jde například o datové vědce a analytiky, experty na digitální transformaci, správce sociálních médií a digitálního obsahu a mnoho dalších. Z průzkumu Grafton vyplývá, že 15 procent respondentů vnímá robotizaci jako výzvu. Nejčastěji jde o lidi pracující v IT, dělníky a inženýry. I přes nutnost dalšího vzdělávání se však většina Čechů nebojí, že by neudrželi krok s novinkami na trhu.

Analýzu pro Grafton Recruitment zrealizovala společnost Behaviolabs.com na reprezentativním vzorku 1 240 ekonomicky aktivních respondentů, kteří poskytli data v průběhu února 2019.