Asistenti pedagoga a speciální pedagogové-logopedi ve speciálních školách by od příštího roku už neměli dostávat peníze z rozpočtu na inkluzi, ale z rozpočtu škol na platy. Ministerstvo školství tak chce zabránit dvojímu způsobu financování těchto pracovníků. Změny by navázaly na nový model placení škol, který má fungovat od ledna. Upřesnit by se mělo rovněž dosud široké rozpětí maximálního počtu vyučovacích hodin asistentů. Vyplývá to z návrhu změn v souboru vyhlášek a nařízeních vlády, které by kabinet měl projednat v úterý.

Asistenti pedagoga jsou v současnosti nejdražší součástí takzvané inkluze, tedy společného vzdělávání handicapovaných dětí s ostatními v běžných školách. V letošním rozpočtu jsou na inkluzi vyhrazeny čtyři miliardy korun. Tyto peníze jdou i na některé asistenty ve speciálních školách, kde jsou přitom podmínky už nastavené pro skupinové vzdělávání handicapovaných žáků. Podle ministerstva je to nesystémové a neefektivní.

V souvislosti s chystanými změnami ve financování škol od ledna 2020 proto resort navrhl, aby speciální školy dostávaly na asistenty peníze podle počtu vyučovacích hodin, ve kterých budou pomáhat dětem. Podle stejného principu mají jít do škol od příštího roku i peníze na učitele. Nyní získávají školy peníze podle počtu žáků.

Změny ve financování asistentů pedagoga by podle ministerstva neměly znamenat další nároky na rozpočet. Počítá s tím, že by se pouze přesunula část peněz určených na pomoc při začleňování znevýhodněných dětí ve školách do rozpočtu speciálních škol na platy.

Novelou by se měl upravit i rozsah přímé pedagogické činnosti asistentů. V současnosti pro ně nařízení vlády stanovuje rozpětí mezi 20 až 40 hodinami, což podle ministerstva vede k nerovnému postavení těchto lidí ve školách. Od ledna 2020 proto úřad počítá se změnou na 36 hodin pro asistenty ve speciálních školách a od září 2021 pak s 32 až 36 hodinami pro asistenty pedagoga v ostatních školách.

Záměrem navrhované právní úpravy je vytvoření podmínek pro zvýšení kvality vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, neboť navržené řešení stanovuje stejné podmínky pro rozsah personální podpory ve srovnatelných školách a třídách,“ uvedlo ministerstvo v podkladech.

Úřad ustoupil od původně zamýšlených změn, kterými chtěl sladit pravidla pro počet vyučovacích hodin zástupců ředitelů škol s novým modelem financování. „Po diskusi s řediteli škol se ukázalo, že původně navržené parametry by mohly vést ke zhoršení situace na některých školách,“ napsalo ministerstvo ČTK.

Z údajů ministerstva školství vyplývá, že ve školách pracovalo v uplynulém školním roce 21.039 asistentů pedagoga, což je pět a půlkrát víc než před deseti lety. Většina asistentů je na základních školách a pracuje na částečný úvazek. Průměrný plat asistenta s plným úvazkem byl podle ministerstva práce a sociálních věcí loni 23 381 korun.

ČTK