e-news.cz - kurzy
Reklama

S bateriemi do letadla. Na které potřebujete mít povolení?

19.07.2019, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
S bateriemi do letadla. Na které potřebujete mít povolení?

RADIM TLAPÁK, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz.
Češi využívají leteckou dopravu zejména v létě, kdy cestují na dovolenkové pobyty. Stále častěji si s sebou vozí různá elektronická zařízená, navíc ve stoupajícím množství. Pro zařízení napájená Li-Ion akumulátory ovšem v letecké přepravě platí zvláštní předpisy, neboť se jedná o potenciálně nebezpečné předměty. Ačkoliv se přesné znění regulací může napříč státy i leteckými společnostmi lišit, obecně platí, že bez předchozího povolení lze převážet jen baterie s kapacitou do 100 Wh. 
Na letní dovolenou čeští turisté stále častěji cestují letadlem. Například letos v létě vyrazí na svůj prázdninový pobyt vzdušnou cestou celých 76 procent turistů, jak ukazují prodejní statistiky cestovní agentury Invia. Na palubách letadel i v dovolenkových destinacích rovněž čím dál častěji dělají lidem společníky jejich elektronická zařízení. Mobily, tablety, GoPro kamery, DVD přehrávače, fotoaparáty či powerbanky a elektronické cigarety, které si s sebou turisté na dovolenou balí, jsou nejčastěji poháněny Li-Ion bateriemi, pro jejichž leteckou přepravu ovšem platí zvláštní pravidla.
Převážení lithiových baterií v letadlech se řídí předpisy Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a Mezinárodní asociace leteckých přepravců (IATA). V posledních letech přitom došlo k jejich několikerému zpřísnění. Pravidla pro přepravu lithiových baterií a akumulátorů se zpřísňují kvůli snaze o zvýšení bezpečnosti cestujících. V uplynulých letech byly zaznamenány případy, kdy tento typ akumulátoru během letu vybuchl. Kupříkladu v únoru 2017 během letu mezi Pekingem a Melbourne explodovala sluchátka, která měla cestující přímo kolem krku. Žena utrpěla popáleniny v obličeji. Přestože tyto případy nejsou časté a obvykle jsou způsobeny nekvalitní a nedostatečně prověřenou baterií, letecké společnosti logicky chtějí riziko exploze Li-Ion baterií snížit na naprosté minimum.
Baterie do letadla jen s kapacitou do 100 Wh
Pro běžné cestující v letadlech znamená zpřísnění podmínek pro přepravu Li-Ion baterií zejména to, že svá elektronická zařízení nesmí ponechat v odbaveném zavazadle v nákladním prostoru, ale musejí si je s sebou vzít do kabiny v příručním zavazadle. Platí přitom, že takto lze běžně převážet pouze baterie s kapacitou do 100 Wh. Do této kapacity by se měla vlézt všechna obvykle používaná zařízení od mobilů a chytrých hodinek až po laptopy a většinu externích zdrojů. Přesto je důležité před cestou všechny baterie v zařízeních zkontrolovat, zda limit náhodou nepřekračují a zda jsou opatřeny štítky deklarujícími jejich parametry.
Pokud akumulátory ponecháte v zavazadle k odbavení, připravte se na průtahy. Všechny kufry totiž procházejí rentgenovou kontrolou, která elektroniku odhalí. Poté budete vyzvání dostavit se ke kontrole, baterii ze zavazadla vyjmout a přemístit ji do příruční tašky.
Baterie musí být nabité, ideálně na třetinu
Počítejte rovněž s tím, že vaše elektronika projde na letišti bezpečnostní kontrolou. Veškerá větší zařízení z kabinového zavazadla tudíž musíte vyndat do přepravky k samostatné kontrole mimo zavazadlo a můžete být též vyzváni, abyste zařízení zapnuli a vypnuli. Kontroloři si tím způsobem ověřují, že jde o funkční zařízení a nikoliv atrapy maskující například bombu. Raději proto mějte svá zařízení nabitá natolik, aby toto ověření mohlo proběhnout. Pokud se vám elektroniku nepodaří zapnout, může to znamenat zbytečné komplikace a průtahy kontroly. Pozor ale na to, že akumulátory dle předpisů nesmějí do letadla plně nabité. Jejich aktuální kapacitu předpisy většiny společností omezují na méně než 30 procent. Samozřejmě není dovoleno baterie během letu nabíjet.
Pro převoz baterie s kapacitou nad 100 Wh potřebujete povolení
Může se stát, že budete potřebovat letecky přepravit i zařízení, jejichž baterie kapacitu 100 Wh překročí. Typicky se může jednat o elektrické invalidní vozíky či další zdravotní zařízení. V tomto případě platí, že se musíte obrátit na danou leteckou společnost a požádat ji o povolení tato zařízení přepravovat. Po předchozí domluvě a povolení tak lze převážet baterie s kapacitou až do 300 Wh. Jelikož se však obecné předpisy o převážení lithiových baterií mohou lišit napříč leteckými společnostmi i jednotlivými dopravci, vždy je potřeba si vše dopředu ověřit. Například americký Úřad pro bezpečnost v dopravě dovoluje převoz Li-Ion baterií o kapacitě 100 až 160 Wh i v odbaveném zavazadle, Letiště Praha zase povoluje přepravu elektronických zařízení v odbavených zavazadlech, pokud jsou z nich lithiové baterie předem vyndány.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

Daňhel: Dohledové orgány by měly zamezit neodbornému srovnávání povinného ručení

16.04.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Na začátku března uveřejnil Ekonomický magazín můj příspěvek Ekonomika „povinného ručení“ musí čelit trendu růstu škodního průběhu. Vzápětí v časopisu Pojistný obzor vyšel text „Povinné ručení zůstává pod tlakem vysoké škodní inflace“. Pojistný matematik Petr Jedlička zde konstatoval, že rozevírání nůžek mezi průměrnou škodou a průměrným pojistným pokračuje. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Zemřel demýtizátor racionality

16.04.2024, Autor: red

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

Schmarcz: Peklo mimořádných schůzí aneb proč dělat něco užitečného, když místo toho můžeme hrát před voliči trapné divadlo?

14.04.2024, Autor: Martin Schmarcz

Mimořádné schůze se mají konat jen mimořádně. Třeba když vypukne válka, pandemie, stav legislativní nouze, nebo vláda provede něco strašného, na co nestačí interpelace. U nás se z toho stává běžný kolorit. Něco ve stylu speciálního vysílání. Obvykle to ale spíše dopadne jako podřadná telenovela.

Poradna: Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

12.04.2024, Autor: Z blogosféry

Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

CETA: Ceny potravin i nadále klesají

05.04.2024, Autor: red

V únoru letošního roku (poslední dostupná data) spotřebitelské ceny celkově vzrostly meziměsíčně o 0,3 %. Meziročně ceny v únoru vzrostly o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu. Ceny zboží úhrnem zůstaly na úrovni měsíce ledna, zatímco ceny služeb vzrostly o 0,7 %.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama