Vánoční sezóna znamená pro e-shopy nejvýznamnější období v roce, a to zejména proto, že pro některé z nich může tvořit až čtyřicet procent ročního obratu. A právě to je důvod, proč se české elektronické obchody na vánoční období připravují již během léta. Hlavní sezóna pro obchodníky začíná podle průzkumů už v polovině září a vrcholí v polovině prosince. Nově založené e-shopy už s letošní vánoční sezonou počítat nemůžou. Informuje o tom společnost Shopsys, jenž se soustředí na technologický vývoj a kontinuální rozvoj velkých e-shopů na míru.

Zatímco většina Čechů si aktuálně užívá či ještě dokonce plánuje letošní dovolenou, společnosti zabývající se vývojem e-commerce sféry žijí už teď přípravami na Vánoce včetně akce Black Friday, která se zabydlela na českém obchodním trhu. Vánoční sezóna je pro e-shopy extrémně důležitá, může tvořit až 40 procent ročního obratu, proto se na ni e-shopy připravují už během letních měsíců.

Přípravy se odehrávají zejména na poli marketingu a logistiky, vymýšlejí se produktové novinky, mezi které patří například různé vánoční sety, přidávají se ale také nejrozmanitější nové funkce. „Načasování a pečlivá příprava s předstihem je pro toto období extrémně důležitá. Pro některé e-shopy může podcenění či špatně zvolená taktika mít dokonce i fatální následky,“ říká Lukáš Havlásek, CEO společnosti Shopsys.

Ze statistických údajů loňského roku je prokazatelné, že Vánoce tvoří 1/5 z celkového obratu v e-commerce za celý rok a růst tržeb je závislý na tom, jaký typ sortimentu e-shop prodává. Například segment hraček roste v tomto období o více než 300 procent, o 70-100 procent rostou tržby e-shopů s módou a o něco vyšší růst vykazuje i odvětví elektroniky a byznys s knihami.

Pokud by firmy chtěly spustit svůj e-shop ještě letos, nemůžou již počítat s vysokými tržbami spojenými s letošní vánoční sezonou. „Po spuštění zbrusu nového portálu trvá zpravidla několik měsíců než si funkčnost, obliba u zákazníků a dořešení problému takzvaně „sednou”, a to včetně zaindexování stránek nového e-shopu internetovými vyhledávači,“ dodává Havlásek. V případě, že firmy plánují spuštění zcela nového e-shopu či chtějí realizovat na svém stávajícím e-shopu razantní změny, je třeba vše začít řešit zhruba tři čtvrtě roku dopředu. Měsíce práce zahrnují výběrové řízení, analýzy, kódování a programování. Je nutné zároveň počítat s tím, že ne každá agentura je schopna právě toto vše zajistit v určitém časovém horizontu.