Rozhovor s LIBOREM HOŘENÍM, internetovým podnikatelem a autorem dobročinných projektů Dobrokáva a Nesnězeno.

Ve dvanácti začal programovat, v šestnácti rozjel svůj první internetový projekt, který mu už několik let vydělává slušné peníze. Jeho portál Toprecepty.cz navštíví měsíčně okolo dvou milionů lidí. Při tom dostudoval vysokou školu Newton College a před třemi roky se rozhodl „páchat dobro“. Tehdy rozjel projekt Dobrokáva. V Brně na náměstí rozdává lidem kávu, pokud slíbí, že za to udělají nějaký dobrý skutek. Tvrdí totiž, že když někdo vydělává víc než potřebuje, smysluplné je část zisku investovat do zlepšení prostředí okolo sebe. A nyní přichází s dalším dobrodějným projektem Nesnězeno.

Čím začal „nesnězený“ příběh?

Míša Gregorová, v té době baristka u nás v Dobrokávě, jela navštívit sestru do Paříže a tam poprvé uviděla, jak potravinový odpad řeší tam. Díky aplikaci Too Good To Go (která funguje na podobném principu jako Nesnězeno) pochopila, že to řešení existuje, funguje a těží z ní všechny strany. Podniky, zákazníci i životní prostředí. Po návratu se o tom pobavila s Kubou Hennim, kolegou v Dobrokávě. Rychle vymysleli způsob, jak díky obyčejné facebookové stránce ověřit, že ten koncept bude fungovat i u nás… a zbytek je, jak se říká, historie (smích).

Jaké jsou převážně reakce restaurací, které jsou potenciální součástí vašeho projektu? 

Nápad se jim moc líbí. Vyhazování jídla je problém, kterému čelí většina restauračních zařízení. I přes sebelepší plánování obvykle, bohužel, musí nějaké zbylé porce vyhodit. Nutí je k tomu i legislativa. Jídlo musí buď včas prodat, nebo vyhodit. Nemohou ho ani darovat. Nesnězeno jim tak pomáhá řešit palčivý problém. Dají ho k nám do aplikace s minimálně třicetiprocentní slevou a díky tomu, že máme už přes 30 tisíc uživatelů, se většina nabídek vyprodá. Podnik tak nevyhodí ani náklady na výrobu jídla, ani jídlo samotné. Získají tím často nové zákazníky, kteří by o podniku normálně nevěděli. U stávajících zákazníků obvykle získávají body navíc za ekologické smýšlení.

Mají vaše ostatní projekty toprecepty, či Dobro káva nějakou spojitost s aplikací Nesnězeno? 

Dobrokávou to vlastně celé nepřímo začalo. Míša i Kuba, zakladatelé Nesnězeno, se seznámili právě u Dobrokávy, kde nám pomáhali rozdávat kávu za dobré skutky. Celý nejužší tým, aktuálně jsme čtyři, vznikl právě u Dobrokávy. Možná i proto, že je nám všem blízký právě ten sociální přesah. U obou projektů nám jde o hezčí Česko. Toprecepty jsou partnerem Nesnězeno a částečně i sponzorem pro marketingové účely. Oba projekty se pohybují v gastru, takže je to dobrá symbióza.

Jaká je vaše cílová skupina? Jsou to povětšinou lidé, kteří kritizují plýtvání?

Kritizování nestačí. Jsou to právě často lidé, kteří jen nesedí na zadku a nenadávají, že je něco špatně, ale jsou ochotni vstát a něco udělat pro zlepšení. Třeba právě zachránit nějaké jídlo. Ale uvědomujeme si, že je ještě brzy na to, aby většina společnosti takto smýšlela. Proto je dobře, že většina lidí se k nám dostane spíše díky tomu, že si přes Nesnězeno mohou koupit kvalitní jídlo za výrazně nižší cenu, nebo třeba začít díky tomu víc chodit do restaurací… A to, že jídlo zachrání, berou jako super bonus, ne nutně jako hlavní motiv. Výsledek je ale stejný, méně vyhozeného jídla. A o to jde především.

Jak se nesnědené jídlo převáží?

Možnosti rozvozu teprve řešíme, ale je to spíše hudba budoucnosti. Je to nesmírně nákladné a náročné na logistiku. V této fázi si člověk své jídlo v aplikaci zakoupí a jde si ho do uvedené zavírací doby podniku osobně vyzvednout. Zatím nemáme moc reakcí, že by rozvoz byl potřeba, ale do budoucna to zvažujeme. Nejspíš nějakou ekologickou cestou – rozvoz na kolech, elektro koloběžkách a podobně.

Podle čeho se určuje cena za nesnědené jídlo?

Podnik u nás musí dát minimální slevu 30 procent. Může klidně i daleko víc, to už je na každém podniku. My jen zákazníkům garantujeme, že sleva oproti původní ceně bude vždy minimálně těch 30 procent.

Jak sháníte podniky, které se u Vás mohou zaregistrovat? Lze to pouze skrze vaše stránky, či používáte i jiné metody?

Už máme tým přibližně dvaceti lidí, kteří aktivně podniky oslovují. Zároveň se nám stále více ozývají podniky samy, několik týdně, díky reportážím v České televizi, ve Forbesu i v dalších médiích. Často se stává i to, že naši fanoušci a zákazníci o nás podnikům říkají. 

Jaké jsou cíle Nesnězena, mimo šetření peněz a životního prostředí?

Pro mě osobně je mimo šetření prostředí u Nesnězeno hlavní cíl ukázat, že to jde. Když jsem rozjížděl Dobrokávu, také lidi kroutili hlavou. Dnes máme úžasnou podporu a z pojízdné kavárny, co rozdává kávu za dobrý skutek, je krásný, tři roky fungující projekt, který inspiroval velkou spoustu lidí. Kuba s Míšou si taky mohli říct: „Nevíme, jak na to, nikdo to tu ještě neudělal, dva lidi stejně nic nezmůžou.“ A zmůžou. Už se zachránilo jedenáct tisíc porcí jídla a do roka chceme porcí zachránit milion. A to už je obrovská pozitivní změna. Toto chci, aby si lidé z příběhu Nesnězeno odnesli. Že to jde. Že to má smysl. Stačí začít, zkoušet, učit se a vytrvat.

Děkuji za rozhovor.