Více než třetina Čechů nakupuje potraviny na internetu, z toho šestnáct procent alespoň jednou měsíčně. Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti Acomware, který uskutečnila výzkumná agentura Ipsos.

Zájem o internetové nákupy přitom sílí bez ohledu na druh zboží – již 21 procent Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Nejvíce je lidé preferují u erotického zboží.

Výzkum z letošního srpna se zaměřil na to, jakým způsobem lidé v současnosti nakupují a jaký je jejich vztah k vybraným značkám. „Lidé chtějí nakupovat tam, kde jim to vyhovuje. U více než třetiny populace to znamená, že své nákupy rozdělí podobným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny. To se samozřejmě odvíjí od druhu zboží,“ vysvětluje David Vurma, CEO společnosti Acomware.

Lidé se nejčastěji obracejí na e-shopy, pokud jde o erotické zboží, spotřební elektroniku nebo knihy, hudbu a film. Naopak převážná část nákupů potravin, drogerií nebo léků se odehraje v kamenných prodejnách. „U tohoto zboží ale vidíme obrovský růst internetového prodeje. Už 36 procent respondentů z našeho výzkumu objednává potraviny online, přičemž 10 procent z nich každý týden. Jednou měsíčně pak už potraviny online koupí na internetu zhruba 16 procent Čechů,“ vysvětluje konzultant Jan Penkala. Drogerii nebo léky si v e-shopu již nakoupilo přes 50 procent zákazníků, oblečení více než tři čtvrtiny lidí.

Pokud jde o popularitu jednotlivých prodejců na internetu, mezi potravinami vládne Tesco následované Rohlik.cz. Drogerii lidé nakupují u DM Drogerie a Alza.cz, léky zase u Dr. Max. „Zajímavá situace panuje u oblečení, kde nejvíce lidí nakoupilo v e-shopu kamenného řetězce H&M, až po něm následují online prodejci ZOOT, About you a Zalando,“ doplňuje Vurma, podle něhož u řady velkých řetězců lidé o existenci e-shopu ještě vůbec neví. „Platí to například pro 27 procent zákazníků Lidlu a 37 procent zákazníků Tesca, přestože jim to oba prodejci aktivně připomínají v televizní reklamě nebo letácích,“ vysvětluje.

Podle odborníků je klíčem ke zvýšení zájmu o nákup potravin nebo drogerii na internetu to, jak dobře se podaří prodejců odstranit některé přirozené obavy zákazníků. „Při nákupu potravin je hlavní překážkou obava o čerstvost potravin, kterou přiznává 50 procent respondentů. A skoro stejnému množství lidí vadí, že si nemohou sami vybrat velikost ovoce nebo zeleniny,“ vysvětluje Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. U drogerie odrazuje 41 procent zákazníků to, že si k výrobku nemohou přivonět. Při výběru léků pak 46 procent Čechů chybí, že se nemohou poradit s odborníkem.

Rekapitulace hlavních závěrů studie:

  1. Podle výzkumu již 21 procent respondentů v současnosti nakupuje převážně na internetu, 43 procent naopak preferuje kamenné obchody. Zbytek dělí své nákupy půl na půl mezi oba kanály.
  2. E-shopy jsou nejvíce využívány pro nákup erotického zboží nebo elektroniky, naopak kamenný obchod je preferován u potravin či drogerie.
  3. Roste význam internetu jako zdroje informací před nákupem – využívá ho již 55 procent lidí. 68 procent lidí si jde zboží před nákupem v e-shopu prohlédnout.
  4. Lidem nejvíce vadí, pokud e-shopy nenabízejí kvalitní služby spojené s vrácením zboží či reklamací. Očekávají bezplatné vyzvednutí v prodejně a netolerují rozdílnou cenu za stejné zboží v e-shopu a prodejně.
  5. Kolem 30 procent Čechů neví o tom, že jejich oblíbený řetězec má e-shop – netuší to například 37 procent zákazníků Tesco. U Hornbachu je toto číslo 32 procent, u Baťa pak 30 procent.
  6. Potraviny nakoupilo na internetu za poslední rok již 36 procent lidí, z toho 16 procent alespoň jednou měsíčně. Nejpopulárnější značkou je Tesco, Rohlik.cz vládne ve velkých městech.
  7. Drogerii na internetu nakupuje 58 procent zákazníků, nejčastěji volí DM Drogerii. Zajímavostí je silné zastoupení nákupních galerií, mezi nimiž je Alza.cz druhá a Mall.cz čtvrtý nejčastější prodejce.
  8. Oblečení nakupuje online již 77 procent Čechů, mezi prodejci si zpravidla vyberou H&M. Trojlístek e-commerce hráčů (ZOOT, About you, Zalando) přimel k nákupu mezi 11 až 15 procent zákazníků.