ADAM KOLESA, CEO MALL Pay.

Silnější ověřování uživatele při online bankovních transakcích (SCA), jak ho definuje směrnice EU PSD2, se v Česku prozatím odkládá. Původní termín 14. září, od kterého měly banky lépe prověřovat, zda online platbu provádí skutečně oprávněná osoba, se posouvá podle předpokladu na neurčito. A to kvůli nepřipravenosti bank jako takových, které měly (jak komentuje ČNB) na implementaci nařízení málo času. Spolu s bankami si tak pravděpodobně oddechly také e-shopy, pro které byl zásah do platebních procesů před samotnou sezonou strašákem. Jen je otázka, na jak dlouho, dopadům se totiž nevyhne žádný z nich.

Debaty kolem zavádění SCA zároveň poukazují na jednu přehlíženou věc. Ano, česká e-commerce může být díky dobré konstelaci hned několika faktorů zlatý důl. Minimálně na vnějšího pozorovatele to tak působí. Tržby rostou, počet e-shopů je v poměru k počtu obyvatel nejvyšší v Evropě. A česká ekonomika na tom nepřestává být dobře. Trh však neroste rovnoměrně, nůžky mezi jednotlivými e-shopy se rozevírají a rok od roku klesá šance, že se mezi hlavní hráče prodere kdokoli nový. A naopak se výrazně rozšiřuje rizikové pásmo, ve kterém si e-shop musí dávat pozor, aby uhlídal své cashflow a majitelům přinášel s ohledem na vynaložené úsilí odpovídající zisk.

Stačí pak de facto banální věc, jakou je SCA, a tržby mohou být ohroženy. Již dnes vede standardní 3DSecure ochrana k opuštění košíku ve zhruba 8 procent případů. Silné způsoby ověření, ať bude implementace sebelepší, tuto hodnotu krátkodobě zvýší klidně až na dvojnásobek. Přičemž to „krátkodobě“ může podle frekvence nákupů znamenat pár týdnů i měsíců. Velké e-shopy se z podstaty věci dokážou na podobnou událost finančně i technologicky připravit, pro malé, které žijí z měsíce na měsíc, to je existenční riziko. Samozřejmě, že část klientů, kteří košík opustí, se k nim později opět vrátí, u nezanedbatelného množství ovšem může změna v platební metodě znamenat ztrátu důvěry a přechod ke konkurenci.

Jak z toho ven? Trh napověděl sám – cestou může být oddělit platbu od nákupního procesu. Pokud totiž není nákup podmíněn okamžitou úhradou, riziko jeho nedokončení se výrazně sníží a úspěšnost je v takovém případě o celou polovinu vyšší. Počet poptávek na zavedení odložené platby, jejíž implementace je naštěstí pro e-shopy otázkou pouhých týdnů, díky tomu za posledních 6 měsíců stoupl asi o 30 procent. Svou roli v tom hrál i strach z toho, aby složitější placení kartou nevrátilo zákazníky jiným způsobům úhrady. Především k dobírce, která svou mírou nepřebraného zboží dokáže e-shop zbytečně potrápit.

Odložená platba ostatně pomáhá také s dalším klíčovým problémem. Dokáže zvyšovat důvěru v e-shop a snižovat vstupní bariéru pro nové zákazníky. Právem bývá považována za nejférovější deal díky absolutní minimalizaci všech online rizik. Obchodník dostane peníze již do 3 dnů od objednávky zákazníka, což je obdobná rychlost jako při platbě kartou. Nebát se nakoupit, to je před vánoční sezonou, která má být (opět) rekordní, klíčové v podstatě pro všechny malé a střední e-shopy.

Před nařízeními typu SCA tedy nemá smysl utíkat. Rozhodně se nejedná o poslední moment, kdy legislativa nepřímo ovlivní tržby e-shopů. O to více by však měly e-shopy hledat alternativní cesty, jak dopady co nejvíce zmírnit, ne-li eliminovat. A správně odprezentovaná odložená platba může být recept, který umožní být e-shopu v klidu i za předpokladu, že ČNB začne silnou autentizaci vyžadovat třeba uprostřed sezony.