Brexit, protekcionismus USA, zpomalující německá ekonomika, i světový terorismus patří mezi faktory, jež podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslava Hanáka ohrožují prosperitu české ekonomiky.

Po české vládě chce daňovou předvídatelnost, zrychlení výstavby dopravní infrastruktury, podporu elektromobility, větší pružnost pracovního trhu, podporu exportu a dodržení harmonogramu výstavby nových jaderných bloků. Řekl to na sněmu svazu na strojírenském veletrhu v Brně.

Jsme úspěšná země a máme se nejlépe za posledních 100 let. Přesto klesáme v žebříčku konkurenceschopnosti a jsme na 37. místě. Stále přetrvává velká byrokracie, nemáme novelu stavebního zákona a není flexibilní trh práce,“ varoval Hanák.

Zdůraznil dlouhodobou neschopnost vlády efektivně stavět dálnice. „Zbývá 920 kilometrů. Také je potřeba, aby čtyři miliardy korun ročně na krajské silnice plynuly pravidelně. Velmi dobře funguje v posledních letech rekonstrukce železnic,“ řekl Hanák. Vyjádřil přání, aby novelizovaný stavební zákon začal platit od 1. ledna 2021. Má zkrátit administrativní přípravu dopravních staveb.

Hanák také vyzval kabinet, aby splnil sliby o podpoře elektromobility. „Automobilky to zvládnou, vy musíte připravit infrastrukturu,“ řekl a vyzval vládu, aby příští rok vybrala dodavatele stavby jaderných bloků, aby bylo reálné je dostavět v roce 2035. Podle ministra průmyslu Karla Havlíčka (ANO) je však výběr reálný v roce 2022.

Hanák také uvedl, že český průmysl zvládne modernizaci a klimatické závazky. „Zvládne to i celá Evropská unie. Ale nemá osobnosti, které by donutily konat i amerického a ruského prezidenta a prvního čínského komunistu,“ upozornil.

Na trhu práce podle něj aktuálně chybí 350 tisíc až 400 tisíc lidí a problematická je nízká míra porodnosti 1,67. „Pracovní imigrace je nekonečně pomalá. Nefunguje ani celoživotní vzdělávání, přitom musíme dobře promýšlet, co s lidmi, kteří nebudou stačit dynamice vývoje. Potřebujeme flexibilní zákoník práce,“ uvedl Hanák.

Podpora exportu by podle něj měla zahrnout větší rozsah podnikatelských misí i do zemí, kam se často nejezdí. „Dlouhodobě také jsme pro přijetí eura a nechci se například kvůli brexitu vrátit do doby, jak to vypadalo před vstupem do Evropské unie. Na všechno jsme museli mít povolení a stáli na hranicích,“ prohlásil šéf svazu průmyslu. Právě brexit, tedy plánovaný odchod Velké Británie z EU podle něj citelně dopadne na vývoz, Británie je pátý největší exportní partner České republiky.

Ochlazení německé ekonomiky může mít podle něj dopad, ale vzhledem k ekonomické síle Německa nemyslí, že by byl výrazný. Doufá také, že před prezidentskými volbami v USA bude korigován americký protekcionismus.

Věřím, že se (americký prezident) Donald Trump vrátí k jednacímu stolu s partnery včetně Evropské unie a nebude je chtít poškodit. Cla na automobilový průmysl by byla velkým problémem,“ uvedl Hanák. Pokud jde o terorismus, věří že je třeba, aby se Česko udrželo v desítce nejbezpečnějších zemí světa.

ČTK