Rozhovor s JAKUBEM TOMŠOVSKÝM, obchodním ředitelem DHL Express pro Českou republiku.

V přepravních službách je dnes velká konkurence. Trh je nasycen a otázkou je, zda mají obchodníci vůbec kde získávat nové zákazníky. Jako pro každého manažera je pro něho nejdůležitější dobře fungující tým a spokojení kolegové. Což je však jedna z nejtěžších disciplín.

Jaká byla vaše cesta do přepravní společnosti?

Do DHL mě před šestnácti lety přivedla náhoda. DHL Express mě fascinovala svým silným postavením na trhu a lákalo mě pracovat v mezinárodním prostředí se zahraničními kolegy. V tu dobu nebyla vypsaná žádná vhodná pozice, ale i přesto jsem sám poslal motivační dopis a svůj životopis. V životopise byly moje předešlé obchodní zkušenosti z firem jako PhoneHouse , Kelsen Bakery, Grafobal Group. V těchto firmách jsem měl na starosti vedení obchodních a marketingových týmů.

Zhruba za 3 měsíce se mi nečekaně DHL ozvalo a nabídnulo mi pozici Area Sales Managera. S radostí jsem ji přijal. Po pěti letech jsem se vypracoval na pozici National Sales Director, za dalších 6 let na Head of Sales a od roku 2017 zastávám roli Marketing and Sales Director.

Jaké jsou trendy v přepravě ve světě? Aplikujete je hned i u nás?

Logistika se nejvíce mění v požadavcích doručování na koncového klienta (B2C), tak zvanou Last mile se snaží DHL Group rozvíjet a v současné době testujeme i drony. Oblíbeným způsobem doručování je doručování přímo do auta pomocí stanoveného kódu.

U nás v České republice si svoji popularitu získalo doručení do parcelshopů a stále DHL aplikace ODD „On Demand Delivery“. Tato aplikace umožňuje přesměrování zásilky, která už je na cestě a příjemce mění místo předání, případně si přeje upravit čas doručení.

Pociťuje i DHL problémy na trhu práce? Máte dostatek řidičů a podpůrného personálu?

Ano, i DHL Express pociťuje nedostatek pracovních sil. Na hledání vhodných řidičů a dalších zaměstnanců pracuje naše personální oddělení po dobu celého roku tak, aby v nejvytíženějších měsících byl dostatek proškolených řidičů a dalších pracovníků. DHL Express se snaží udržet si vysokou kvalitu svých služeb, proto tak moc investuje do svých zaměstnanců. Hodně nám pomáhá i postavení DHL Express na trhu práce jako nejlepšího zaměstnavatele nejen v České republice, TOP Employer.

Jak své pracovníky získáváte a motivujete?

Já osobně hledám lidi, kteří na sobě chtějí pracovat. Věřím, že největším přínosem a hnacím motorem je jejich silná vnitřní motivace.

DHL Express má propracovaný systém vzdělávání všech pracovníků, managerů a team leaderů, supervisorů. Pro většinu z pozic má svůj vlastní vzdělávací program. Další z bonusů v oblasti vzdělávání jsou příplatky na jazykové kurzy a kurzy osobnostního rozvoje.

Samozřejmě je pro mne, jako pro každého manažera, nejdůležitější dobře fungující tým a spokojení kolegové. Což je jedna z nejtěžších disciplín. Proto jsem rád, že nejen mně DHL Express umožňuje kontinuální vzdělávání v této oblasti a sdílení zkušeností s ostatními kolegy. To považuji za naprosto klíčové.

Nedávno jste představil výsledky 28. vlny Exportního výzkumu. Co z nich vyplývá?

Z výzkumu vyplývá, že situace českých exportérů se mírně zhoršila. Nárůst objemu vývozu deklaruje 32 procent exportérů, o 10 procent méně než loni. Index dlouhodobého exportního sebevědomí letos dosáhl pouze hodnoty 22 bodů a blíží se tak k minimu z krizového roku 2008. Letos vidí čeští exportéři pokles poptávky a hlavní cesta k růstu je uspět na nových trzích a u nových obchodních partnerů.

Co vás vedlo k založení tradice těchto průzkumů? Jak se dá s nimi pracovat v čase?

Základem a přínosem Exportního výzkumu je naše podpora českého exportu. Tento výzkum dále sdílíme s firmami. U této podpory českých exportů však DHL Express nekončí. Každoročně vyhlašujeme DHL Exportní cenu. Exportéři soutěží v kategoriích: malá společnost, středně velká společnost, exportér teritoria letos do zemí Nordic Cluster & Baltic, Severní Evropa a Pobaltské státy, Exportér eCommerce, nejúspěšnější klient a exportní příběh roku ve spolupráci s CzechTrade.

Pro soutěžící v Exportní ceně je připraven celoroční program a přináší exportérům podněty pro rozvoj podnikání, obchodní kontakty a zajímavá setkání s dalšími majiteli českých firem, světových korporací a odborné veřejnosti. Letos se měli exportéři možnost seznámit se změnami v legislativě a odpovědnosti při vývozu výrobků na nové trhy.

Jaké hrozby pro naši otevřenou proexportní ekonomiku vidíte?

V současné době jsou všichni nervózní, jak dopadne brexit. V Česku se toto přímo dotýká více než třetiny vývozců (37 procent), kteří své zboží exportují do Velké Británie. Největší obavy mají z možných nových pravidel při obchodování s Británií a zavedení cel.

Dále pak téměř třetina českých exportérů (28 procent) je také toho názoru, že případná „obchodní válka“ mezi USA a EU by ohrozila jejich exportní aktivity. Dvě třetiny českých exportérů však toto riziko vnímá jako nepříliš významné. S rostoucím podílem exportu na obratu firmy ovšem rostou obavy firem z „obchodní války“ s USA. Mezi firmami, na jejichž obratu se export podílí více jak 60 procenty, vnímá toto riziko jako ohrožující 41 procent exportérů.

Proexportní ekonomiku obecně brzdí sankce. Souhlasím však se sankcemi, které jsou logické. DHL Express chce dodržovat pravidla z hlediska bezpečnosti. U nás v Praze máme extra oddělení, které je napojeno na USA a maximálně dbá na bezpečnost. Letos jsme rozšířili celní oddělení a aktivně spolupracujeme s celní správou a dalšími úřady.

Myslíte si, že nové trendy v prodeji a exportu se dlouhodobě uplatní?

Za nejvýraznější změnu v posledních letech považuji nárůst přeshraničního internetového obchodování, které se stává významnou součástí národních exportů. Nakupování na internetu proniká prakticky do všech segmentů obchodu a před sebou má perspektivu dalšího zvyšování obratu. S tím souvisí ještě větší orientace na koncové zákazníky a na uspokojování jejich požadavků a nabídka mezinárodní expresní přepravy otevírá obchodníkům dveře k zákazníkům po celém světě, kteří chtějí zboží doručit co možná nejrychleji.

Nejdůležitější oblastí během následujících let bude především rozšiřování možností na ještě rychlejší a komfortnější způsoby doručení či vyzvednutí jejich zásilek. Jak už jsem zmiňoval, testují se i další způsoby doručení, např. drony a bezpilotní vozidla.

Dají se tyto výsledky výzkumu aplikovat na přepravu? Jak?

Z jasných výstupů vidíme, že cesta kupředu vede přes nové trhy. Nová cesta je eCommerce, i když není cestou nejsnazší. Jak vidíme v letošním průzkumu, zvolí je jedna třetina ze všech exportérů a dvě třetiny se na tuto cestu chystají. V této cestě DHL Express vychází vstříc a poskytuje eCommerce zákazníkům, bez ohledu na jejich velikost, širokou škálu služeb. Obchodníci díky tomu mohou nabídnout prémiový zážitek z celého nákupu a výrazně tak ovlivnit spokojenost svých zákazníků ve více než 220 zemích, do kterých je DHL Express schopna doručit objednávky. Vedle rychlé a spolehlivé přepravy oceňují naši klienti z oblasti E-Commerce také aplikaci On Demand Delivery (ODD), která umožňuje koncovým zákazníkům e-shopů měnit způsob doručení podle jejich potřeb, jednoduchý proces vrácení zboží prostřednictvím DHL a další služby. Jedná se například o doručování a vyzvedávání zásilek v síti partnerských recepcí DHL Servicepoint, doručování do samoobslužných boxů DHL Locker či prodej v režimu DTP, kdy pro obchodníky kompletně zajistíme i proces clení.

Který způsob přepravy osobní a nákladní dopravy je vám nejbližší?

Pro mne osobně je nejbližší doprava letecká, jak osobní, tak nákladní.

Mají v přepravě, jakou poskytuje DHL, budoucnost také elektromobily a autonomní vozidla?

DHL Express využívá pro vyzvedávání a doručování zásilek v okolí administrativního centra The Park na pražském Chodově speciální kurýrní elektrokolo DHL Cubicycle, které je postavené na platformě švédského výrobce Velove.

DHL Cubicycle je určen pro převoz až 150 kg nákladu umístěného v krytém uzamykatelném prostoru o objemu jednoho metru krychlového. Na jedno nabití ujede tento více než 3 metry dlouhý a 59 kg vážící cargobike až 50 kilometrů. V České republice byl DHL Cubicycle poprvé představen veřejnosti v úterý 4. června v rámci konference Elektromobilita v praxi. 

DHL Express je první logistickou společností v oblasti mezinárodní expresní přepravy, která v České republice nasadila nákladní cargobike do denního provozu. První městem v České republice s tímto režimem byly v roce 2017 České Budějovice. Nyní následuje Praha se svým prvním kompletně čistým Last/First mile řešením.

Kurýrní elektrokola DHL Cubicycle provozuje společnost DHL Express již v Německu a Nizozemí, kde díky výměně desítek standardních dodávek za elektrokola ušetří ročně miliony korun a především se vyprodukuje méně emisí CO2 a to až o 150 tun ročně. V roce 2019 nasazuje DHL Express Cubicycle i v dalších evropských městech. Kromě Prahy se jedná také o Vídeň a finské Turku.

Dlouhodobě testujeme jeden elektromobil a další tři dodávky k doručování zásilek budou do konce roku předány do běžném provozu.

Plánujete také přejít na tento druh dopravy?

Společnost DHL Express tak naplňuje svou dlouhodobou úlohu pionýra, inovátor a propagátora udržitelného rozvoje a jedná se o další postupný krok ke splnění příslibu Mission 2050, ve kterém se skupina Deutsche Post DHL, jejíž součástí je také společnost DHL Express, zavazuje do roku 2050 dosáhnout nulových emisí.

Řídíte rád velká auta?

Ano, rád řídím velká auta. Mám čtyři děti, takže malá auta nejsou pro mě to správnou volbou.

Děkuji za rozhovor.