Rozhovor s PETROU BAHOUNKOVOU, ředitelkou síťě Affiliate Clubu pro Česko a Slovensko.

Zkušenosti s affiliate marketingem sbírala mimo jiné v největším českém cashbackovém portálu Plná Peněženka. Po svém návratu z tříměsíční pracovní stáže v USA se stala ředitelkou. Říká, že i když člověk na chvíli vypne, měl by zůstat stále ve střehu.

Co je affiliate marketing?

Affiliate marketing je pro jakýkoliv e-shop vlastně propagace bez rizika.

Proč bez rizika?

Jednoduše proto, že pokud zákazník v e-shopu něco skutečně neobjedná, pak si e-shop za žádnou propagaci neplatí, i když je jeho značka vidět na různých serverech či v marketingových aktivitách affiliate sítě. Na jedné straně totiž stojí affiliate publisher, který e-shop propaguje a na druhé straně je propagovaný e-shop, který za propagaci vyplácí provizi, ale pouze z realizované objednávky. Publisher na sebe tedy bere riziko případné neúspěšné propagace daného e-shopu.

Jaký může mít pro firmu přínos?

Je jich hned celá řada. Těmi nejsnadněji měřitelnými jsou množství a výše objednávek – jak od nových, tak vracejících se zákazníků. Dále se může e-shop koukat na přinesené obraty nebo návštěvnost svého webu. Nepřímo měřitelnými, ale o nic méně důležitými, jsou podpora brandu, povědomí o značce a důvěra v ní a celkové vnímání e-shopu. Pokud vás zajímá, kde mohou e-shopy přijít k takové reklamě, za kterou nic neplatí, pokud u nich lidé nenakoupí, pak vězte, že mezi nejvýznamnější publishery patří cashbackové a kupónové weby.

Před nástupem do současné pozice jste absolvovala tříměsíční pracovní stáž v USA, kde jste dříve pracovala pro neziskovou organizaci AHRC v New Yorku. Co vám tento pobyt dal?

Zkušenosti na všech možných frontách. Tříměsíční pracovní stáž jsem absolvovala celkem pětkrát. Vždy ve stejné organizaci a na stejném místě, měnila se pouze pracovní pozice. První rok jsem dělala vlastně cokoliv bylo potřeba, většinou se jednalo o pomocné práce. V dalších letech byly mé úkoly odpovědnější a poslední léto jsem měla na starost administrativní chod letního kempu. Kempem je v Americe označován vlastně náš letní tábor. Někdy byla práce zábavou, ale mnohdy to byla dost psychicky náročná. Organizace AHRC totiž spolupracuje s tělesně nebo duševně postiženými, a právě pro ně byl tento letní tábor určen. Díky této zkušenosti jsem pronikla do americké pracovní kultury, zlepšila se v angličtině, poznala spoustu skvělých lidí a procestovala pořádný kus Ameriky. To, co mi tato stáž ale opravdu dala, je změna vnímání a celkového pohledu na svět. Možná to zní jako klišé, ale když je člověk tři měsíce v úzkém vztahu například s postiženými dětmi, velmi brzy přehodnotí, co je opravdu důležité a co dává smysl. Bonusem je fakt, že AHRC zaměstnává stážisty z celého světa, takže kamkoliv se teď vydám, mám svého osobního průvodce, se kterým se ze stáže znám.

Jak lze efektivně budovat značku a naplno využít affiliate marketing?

Pro efektivní affiliate marketing je nejlepší využít služeb affiliate sítě. Ta se postará o veškeré technické, účetní a další náležitosti a e-shopům tak odpadne hromada práce. Základem je volba kvalitní, zodpovědné a proaktivní sítě. Proaktivitu poznáte například podle toho, jaké marketingové kampaně daná síť na podporu zapojených značek během roku dělá, nebo jak proaktivně řeší nastalé problémy. Když se můžete spolehnout, že vás na problém upozorní, můžete si být jistí, že je pro vás affiliate síť dobrým partnerem. Její největší přidanou hodnotou je komunita publisherů, které nemusí e-shop sám vyhledávat. Stačí pak komunikovat s jedním partnerem (zástupcem affiliate sítě), který se postará o distribuci zamýšleného sdělení a komunikaci s jednotlivými partnery. V neposlední řadě získává e-shop jediného fakturačního partnera, takže odpadne další administrativa. Affiliate marketing lze naplno využít různými způsoby. Mezi obecné základy efektivního affiliate marketingu patří správná výše provize a rychlost schvalování konverzí. S těmito parametry by měla affiliate síť poradit a dále nasměrovat správným směrem. E-shop tak o daném trhu nemusí mít žádné povědomí, ani předem rozmyšlenou strategii, nebo třeba výši provize, stačí pouze chuť se do affiliate zapojit a vše potřebné nechat na odbornících z affiliate sítě. Pro e-shop by ovšem veškerá interakce neměla končit pouze přidáním se do sítě. Naopak, díky pravidelné komunikaci s affiliate sítí se posouvá dále.

Zkušenosti s affiliate marketingem jste sbírala mimo jiné v největším českém cashbackovém portálu Plná Peněženka. Jaká to byla pro vás zkušenost a škola?

Plná Peněženka mě bavila a pořád baví. Projekt roste a je skvělé být u toho, jak se neustále posouvá. Během tří let jsem získala značnou marketingovou praxi. Za relativně krátký čas jsem se se svými znalostmi neskutečně posunula. V tom vidím velkou výhodu práce ve startupu – bez zdlouhavých rozhodovacích procesů. Pokud máte nápad, máte slovo. A pokud má nápad smysl, máte podporu a můžete zkoušet. Plná Peněženka mě tak baví nejen oborově, ale i svým přístupem.

Znáte limity výkonnostního online marketingu? Víte jak je překonat?

U výkonnostního marketingu je limitem brand. Každý projekt totiž jednou dojde do chvíle, kdy už jen výkonnostní marketing nestačí a o nákupu začne rozhodovat znalost značky mezi zákazníky a pak případně její důvěryhodnost. Pokud pak takový projekt, e-shop nebo firma začnou investovat do značky, celé podnikání se výrazně posune. Je to koneckonců i případ Plné Peněženky. Na výkonnostním marketingu rychle vyrostla a poslední dva roky významně investuje do podpory známosti svojí značky – například skrze billboardy, nebo televizní kampaně.

Jsou textové zprávy efektivní marketingový nástroj? Co si o prodejních SMS myslí Češi? A co si myslíte vy?

Z dat vychází, že SMS zprávy mají vysokou doručitelnost a drtivá většina z oslovených si zprávu přečte ještě ten den, co ji obdrží. Je to určitě cesta, jak se dostat k zákazníkovi.

Já bych ale raději volila investici do affiliate marketingu. Sama totiž obchodní zprávy nečtu, ale nakoupit on-line a získat peníze zpět, to je pro mě přijatelnější forma trávení času (pozn. redakce usmívá se).

Je podle vás potřeba přemýšlet o vlastním brandu? Proč do něj investovat?

Zákazníci brand, logo nebo třeba i barvu vnímají a je jedním z rozhodujících aspektů nákupu. Proto je investice do brandu důležitá – jak do vzniku, tak do jeho následné propagace. Trendem dnešní doby je orientace na lokální prodejce a prodejce, kteří svou práci zkrátka dělají dobře, což dává výhodu menším firmám. Neříkám, že malý domácí pivovar převálcuje nadnárodní společnost, ale šanci na úspěch má vyšší než dříve, kdy byly trendem zejména známé a zvučné značky. Produkty se dnes totiž šíří internetem a k lidem se tak dostanou ty, za kterými zrovna nestojí velké značky. Proto se vyplatí investovat do zapamatovatelného brandu. Zejména malé firmy to dokáže vytáhnout nahoru.

Řekla jste, že vás baví současné trendy, komunikace a obchod, a právě ty Affiliate Club spojuje. Jaké to jsou trendy? A které jsou vám nejbližší?

V poslední době se online marketéři na konferencích více zaobírají brandem. Výkonnostní kampaně se totiž prodražují, a to nejen PPC a sociální média, ale i katalogy a srovnávače. Firmy budou muset opět do brandu investovat a hledat způsoby, jak jej podpořit – například affiliate marketingem. Dalším trendem je větší analýza affiliate kampaní. Interpretace dat je v našem oboru totiž zásadní. Na zahraničních marketingových konferencích, ale i u nás a na Slovensku bylo vidět, že je affiliate marketing stále více oblíbený. Marketéři se vracejí k této jakoby na čas zapomenuté disciplíně.

Jaké vlastnosti by měl mít člověk, který se věnuje výkonnostnímu online marketingu?

Předně vnímavost, tedy oči otevřené a měl by si poctivě všímat okolí. Neměla by mu chybět představivost a kreativita, aby dokázal napasovat aktuální dění a situaci na svůj produkt. Hbitost a odvahu rychle jednat. Zároveň ale i trpělivost, nic totiž nejde z minuty na minutu. A také zvídavost, protože se nemůže nebát zkoušet nové věci.

V současné době je velmi vyhledávaný také social media marketing. Jaké má podle vás tento způsob marketingu přednosti?

Social media dělají marketing dostupnějším. Aby firmy dokázaly oslovit větší publikum, nemusí mít tak velké finanční prostředky jako dříve. Pokud je navíc produkt kvalitní a odpovídá aktuálním trendům, dokáží si tento způsob marketingu dělat firmy vlastními silami. Jedním z dalších důvodů úspěšnosti je důvěra. Důvěra v oblíbeného influencera, který produkt představuje, recenzuje a doporučuje. Je to účinnější médium než placená a označená reklama například v televizi – i když i tam se pracuje s trendem důvěryhodnosti – i proto v reklamách desítky let vystupují celebrity.

Jak vidíte vývoj affiliate marketingu a sociálních médií do budoucna v souvislosti s přicházejícími novými technologiemi a trendy?

Obliba online nakupování roste. Je totiž pohodlné, rychlé a mnohdy výhodnější než nákup v kamenné pobočce. Nové technologie, trendy a sociální média tyto výhody umocňují a ještě více zjednodušují. Společnost je čím dál více technologicky propojená. Pokud bude affiliate marketing reflektovat vývoj, vidím v něm rostoucí potenciál.

Může člověk v marketingu odpočívat? Jak by se podle vás měl „markeťák“ zdokonalovat ve svých dovednostech?

I když člověk na chvíli vypne, měl by zůstat stále ve střehu. Informace a možnosti se šíří rychle, proto je potřeba zůstat pořád s nastraženýma ušima. V online marketingu toto platí dvojnásob. Na trhu je celá řada marketingových vzdělávacích aktivit. Existuje spousta kurzů, seminářů, diskuzí nebo konferencí. Vždy je důležité koukat kolem sebe a nezůstávat pouze ve své zaběhlé bublině.

Co nebo kdo vás inspiruje?

Inspirují mě možnosti. Možnosti, které nabízí dnešní technologie. Je skvělé, že je v marketingu možné úzce spolupracovat, a to odkudkoliv a s kýmkoliv. Člověk se stává svobodnější, je jen na něm, jak efektivně rozloží svůj čas. A to je to, co mě inspiruje. Proto mě baví affiliate marketing – má totiž obrovský potenciál pro další růst.

Děkuji za rozhovor.