Rozhovor s LUKÁŠEM STRÁNSKÝM, kondičním trenérem vrcholových sportovců, manažerů a nově i dětí.

Je uznávaným kondičním trenérem, který se stará mimo jiné o vítěze KHL a reprezentačního hokejového útočníka Romana Červenku a celou řadu dalších českých i zahraničních sportovců. V centru Prahy otevřel před patnácti lety Seigym, kde se stará i o kondici mnoha manažerů a nově i jejich dětí.

Co má společného Roman Červenka a kancelářská krysa od počítače?

Určitě je to radost z pohybu. Profesionální sportovec potřebuje své tělo ke své práci. Manažer vlastně také. Chce dobře vypadat a nechce mít zdravotní problémy, jako zkrácené svaly, špatné držení těla, bolavá záda. Lidé, kteří sedí často u počítače jsou jednostranně zatíženi, což je dobré právě cvičením kompenzovat.

U manažerů se často setkávám i se stresovým faktorem. Kvůli stresu se blokují svaly, což se dá pohybem napravit.

Jak často je pohyb pro sedící zaměstnance potřebný?

Samozřejmě vám můžu říct, že ideální je každodenní pohyb. Ale chápu, že ne každý má tolik času. Pro mě je důležité i složení pohybových aktivit. Kolečkové brusle nebo kolo jsou dobré pro podporu kardiovaskulárního systému. Posilování je dobré na zpevnění těla, kompenzační cvičení jako například jóga slouží k vyrovnání přetížených částí těla. A ideální je kombinace těchto aktivit. To znamená, že je dobré hýbat se třikrát týdně a střídat přitom různé aktivity.

Jaké jsou nejčastější chyby, které dělají amatéři v posilovnách, když chtějí něco dokázat bez trenéra?

Nejčastější je přetěžování. Nejvíce je to vidět po Vánocích a po Novém roce, kdy všichni vezmou posilovny útokem a za měsíc chtějí urvat všechno to, na co celý rok kašlali.

Kromě přetěžování je to samozřejmě špatná technika cviků. A nejde jen o samotné provedení cviku, ale i neodhadnutí zátěže a špatné dýchání. I dobrý úmysl tak může mít velmi špatné a závažné následky v podobě poškozených kloubů, zablokovaných zad, nebo dokonce celého pohybového aparátu.

Proč se orientujete i na děti? Co dnešním dětem chybí?

Věnujeme se dětem už od čtyř měsíců. Už v tomhle věku můžeme naučit rodiče, jak nejlépe se o své děti starat. A rozvinout u nich správný pohybový návyk.

Našim cílem je naučit děti multisměrovým pohybům. Zní to možná vědecky, ale nejedná se o nic jiného než o napodobení aktivit, ke kterým se už dnešní děti ve městech nedostanou, jako je lezení po stromech, přeskakování zdí, volný pohyb v přírodě. Bohužel, doba je dnes taková, že co ještě naše generace zažívala přirozeně, dnes musíme nahrazovat něčím jiným. A je to samozřejmě i tím, že rodiče dnešních dětí jsou mnohem více pracovně vytíženi.

Jaký je rozdíl mezi sportováním u vás v Seigymu a ve sportovním klubu?

Na sportování dětí je velmi důležité, aby je to bavilo. Z pohybu musí mít radost, u cvičení by se děti měly smát a ne být vystresované. To je dnes právě problém ve sportovních klubech, kde mají velké slovo rodiče, kteří vytvářejí na vlastní děti mnohdy extrémní tlak na výkon. Samozřejmě s vidinou budoucí profesionální kariéry v NHL či Pemier League. To se ale podaří jen malému zlomku dětí. Radost ze sportování se kamsi vytrácí.

Při cvičení v naší tělocvičně se právě snažíme o radost z pohybu v partě stejně starých dětí, bez stresu a bez přehnaných očekávání. Jen tak mohou získat zdravé sebevědomí, vytvořit si sebedůvěru, posílit sebeovládání a naučit se fungovat v kolektivu.

Děkuji za rozhovor.

Roman Červenka o Lukášovi Stránském

S Lukášem trénuji od svého juniorského věku a určitě měl velmi pozitivní vliv na mojí kariéru. Fungování mého těla zná perfektně, jako nikdo jiný. Trénujeme spolu během letní hokejové přípravy, ale ve spojení jsme vlastně po celou sezónu.

 

S Lukášem Stránským připravujeme pro Ekonomický magazín celý seriál o cvičení a pohybu.

Díl 1) Cvičení dětí – představení programu

Díl 2) Technologické a technické pomůcky při cvičení

Díl 3) Dýchání při cvičení