Rozhovor s GEVORGEM AVESTISJANEM, jednatelem Marlenka international s.r.o.

Před více než dvaceti lety přijel z Arménie. Vystoupil na ostravském nádraží s celou rodinou a s minimem peněz. S medovými dorty Marlenka, které začala péct jeho sestra v domácích podmínkách, takříkajíc trefil do černého.

Jak jste se dostal do České republiky a jak vypadaly vaše začátky v nové zemi?

Jsem vystudovaný designér a pocházím z Arménie. Hned po vojně jsem sám podnikal jako designér u nás v Arménii, byl jsem vyhlášený. Pak u nás začal ozbrojený konflikt s Ázerbájdžánem a já jsem se rozhodl opustit vlast a vyrazit do Čech – byl jsem tu totiž jednou jako student (Praha, Karlovy Vary, Plzeň-pozn.red.) a byl jsem nadšený, tak proto Čechy. A tak jsme celá rodina sbalili kufry a vyrazili do Čech. Do Prahy, do velkého města, se nám nechtělo… I když jsme měli lístky až do Prahy, vlak zastavil v Ostravě, a tak jsme tam vystoupili (smích). Všechno jsem v Arménii opustil a začal v Čechách úplně od nuly. Chtěl jsem tady v tom svém oboru pracovat, ale nevyšlo to. Potom jsem si zkusil pronajmout hospodu – ze začátku prvního půl roku to byla katastrofa, a pak jsem se to postupně naučil, a začalo se to zlepšovat a začal jsem prosperovat. Až z toho byl nejúspěšnější podnik svého druhu ve Frýdku Místku, to trvalo tak pět let.

Říkáte, že vám pomohl Bůh poté, co jste opravil kříž. Můžete o tom říci více?

Každý den jsem se naproti podniku v parku modlil, kde také stál kostel sv. Jošta. Ten měl právě poškozený kříž a já si říkal, že bych zafinancoval opravu, aby snad můj hlas byl blíže Bohu, vzal jsem téměř poslední peníze, které jsem měl, a šel s nimi do kostela, kde jsem je daroval k opravě kříže. Poté se začínalo vše k lepšímu obracet.

Jaký máte recept na rozšiřování distribuční sítě, aby se vaše výrobky dostaly k co největšímu množství zákazníků?

Jenom dobrý produkt nebo nápad je málo. Člověk musí mít dobrý organizační a řídicí systém a obchodního ducha. Nesmí se nechat odradit dílčími nezdary a hlavě musí tomu, co dělá věřit a dělat to srdcem.

Oslovujete aktivně potenciální distribuční partnery nebo se vám ozývají sami?

Většina našich současných partnerů nás oslovila sama.

Proč se váš produkt jmenuje zrovna jméno „MARLENKA“?

MARLENKA vychází ze jména Marlen, které je také jméno mé matky a dcery, která je vyobrazena v logu.

Proč jste se rozhodl vyrábět medové dorty právě v České republice? Máte dnes také svá zastoupení v jiných zemích?

Přijel jsem zde jako student a poté, co jsem zde přijel po druhé už i s rodinou, kde jinde než tady podnikat? Dnes vyvážíme do 50-ti zemí, ale pobočku žádnou ve světě nemáme, vše se odehrává zde ve Frýdku-Místku.

Na českém i světovém trhu je poměrně velké množství výrobců medových výrobků. V čem se vaše výrobky odlišují od výrobků konkurence?

Přidanou hodnotou našeho medového dortu je vysoká trvanlivost bez použití konzervačních látek, a to 3 měsíce v pokojové teplotě a 9 měsíců v lednici, což v potravinářství nemá celosvětově obdoby, zákusek s mléčným krémem bez chemie a dlouhou trvanlivostí, naše výrobky neobsahuji také žádná umělá barviva. Mimo jiné je to i vynikající chuť.

Jak ve vaší firmě probíhá proces zavedení nového produktu?

Celý management se několikrát do měsíce scházíme a probíráme naše nové nápady, poté je testujeme, a pokud nám v tom nic nebrání, uvedeme výrobek na trh.

Úspěšní lidé mají často různé názory na to, co je při řízení velké a úspěšné společnosti nejdůležitější. Co je podle vás klíčové pro váš úspěch? Považujete se za úspěšného?

Mít kolem sebe ty správné lidi, na které se dá spolehnout. Nejen pro náš úspěch, ale pro úspěch takový je to kombinace lidí kolem vás, kvalitní výrobky, efektivní výroba a taky marketing. Zda-li jsem úspěšný, nechám posoudit jiné.

Setkáváte se také se závistí? A pokud ano, jak proti ní bojujete?

Nemyslím si, že víc než jiní, a asi s tím nemá smysl bojovat, mé svědomí je čisté, a proto to ignoruji.

Získal jste mnohá ocenění. Mimo jiné jste se letos stal vítězem Ocenění Český lídr v Moravskoslezském kraji. Co pro vás tato ocenění včetně letošního znamenají? Kam to posouvá vaši firmu?

Není to o tom, kam nás tato ocenění posouvají, jako spíš ohodnocení za naší dosavadní práci. Za což děkujeme, jejich význam je pro nás důležitý, protože díky tomu víme, že naše řemeslo děláme správně.

Co Vás při Vaší práci nejvíce motivuje a jak motivujete své zaměstnance?

Práce vás musí bavit, pokud vás nebaví, těžko hledáte motivaci. Zaměstnanci mají výborné pracovní prostředí, ostatně máme zde Návštěvnické centrum, kde se do výroby může podívat každý a posoudit sám, mimo jiné máme spousty benefitů.

Děkuji za rozhovor.