Zahraniční e-shopy si české zákazníky získávají nízkými cenami a širokou nabídkou zboží, které není v Česku k dostání. Pravidelně v nich podle výzkumu společnosti Acomware nakupuje už více než pětina Čechů, alespoň občas zhruba třetina z nás.

Pro řadu lidí zůstává velkou bariérou neznalost jazyka. Bojí se také zneužití platební karty nebo komplikované reklamace nákupu.

Data vyplývají z aktuálního průzkumu společnosti ACOMWARE, který na vzorku 1 016 online respondentů uskutečnila výzkumná agentura Ipsos. „V zahraničí nakupuji různé drobnosti zhruba jednou do měsíce. Letos v říjnu jsem například na Aliexpressu levně pořídil pouzdra na mobilní telefon pro celou rodinu. Jeden vyšel na necelé dva dolary, přičemž za srovnatelný bych v Česku zaplatil několik stokorun. Kupoval jsem i různé propojovací kabely nebo sváteční výzdobu. S poštovným jsem dohromady zaplatil necelých 700 korun,“ pochvaluje si výhodný předvánoční nákup Ondřej Viktorin z Vyškova.

Výhody zahraničních e-shopů jsou lákavé zhruba pro pětinu Čechů, kteří v nich plní své nákupní košíky pravidelně. Alespoň občas v zahraničí nakupuje třetina oslovených. Co se druhu zboží týče, pořizují si Češi v zahraničí především drobnosti, lehčí a skladné věci do jednoho tisíce korun. „V případě elektroniky, spotřebičů nebo třeba nábytku dávají Češi přednost domácím e-shopům. Zejména u mobilních telefonů nebo počítačů nechtějí riskovat, že produkt nebude lokalizován pro Českou republiku,“ uvádí CEO konzultační společnosti Acomware David Vurma. Nejvíce se Čechům vryly do paměti e-shopy Aliexpress, Amazon, eBay a Wish. První dva jmenované prodejce zná 70 procent oslovených.

Přes rostoucí popularitu zahraničních e-shopů zůstává nadále početná skupina těch, kteří na stránkách zahraničních internetových obchodů nenakupují vůbec. Platí to pro 42 procent Čechů. „Častým důvodem je, že jim dostačuje nabídka tuzemských prodejců, což tvrdí třetina dotázaných z našeho výzkumu,“ vysvětluje Vurma. Třetina Čechů se dále obává zneužití platební karty, komplikací při případné reklamaci zakoupeného zboží nebo se necítí být dostatečně jazykově vybavena.

Podle odborníků často platí, že zboží z Aliexpressu či jiných zahraničních obchodů můžete nakoupit také u nás. „Majitelé těchto obchodů obvykle nakoupí zboží v zahraničním e-shopu a následně ho za výrazně vyšší cenu přeprodávají. Tento byznys model funguje pro menší e-shopy, respektive podnikatele, které využívají spíše krátkodobé příležitosti na trhu a mohou se vézt pouze na aktuálním trendu. Vždy takoví spekulanti budou, nicméně klíčové je, zda dodržují českou legislativu. Dlouhodobě je však tento model neudržitelný,“ myslí si CEO investorské skupiny eRockets Ondřej Klega.

Pokud zvažujete nákup vánočních dárků v zahraničí, budete mít v případě čínských či jiných zámořských e-shopů pravděpodobně smůlu. „Poslední objednávky, které se k nám standardní poštovní přepravou dostanou do Vánoc, jsou ty z počátku listopadu. Pokud si nějaké zboží objednáte nyní, počítejte s doručením spíše až začátkem ledna,“ doplňuje Klega. Šance na včasné doručení vánočních dárků existuje alespoň u prodejců s evropskými pobočkami, jako je Amazon nebo eBay.