Elektronika, oblečení, kosmetika, zboží pro dům a zahradu, ale taky třeba erotické pomůcky. Za to všechno letos Češi na e-shopech zaplatí jenom v předvánočním čase víc než dvanáct miliard korun.

Celková suma, kterou v roce 2019 na e-shopech utratíme, přesáhne podle odborníků 161 miliard korun. Což je o 16 procent víc než v loňském roce.

„Sledujeme, že některé zboží se v letošním roce prodává víc než loni. I ve srovnání se zbytkem trhu. Takovým případem je třeba oblečení a obecně móda. Zaznamenali jsme meziroční nárůst o 24 procent. Že bychom ale oproti tomu sledovali u některého jiného druhu zboží propad, to se nestalo,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, která spravuje téměř 20 tisíc e-shopů.

Kdo a kde nakupuje nejvíc

Firmy sídlící v hlavním prodají neuvěřitelných 70 procent veškerého zboží českých e-shopů. V souboji pohlaví vítězí v oblasti online nakupování ženy nad muži v poměru 6:4. Pokud bychom se ale zaměřili na jednotlivé kategorie zboží, čísla by byla velice odlišná. Například elektroniku kupují z 65 procent muži, a to nejen před Vánoci, ale celoročně.

Prodeje e-shopů nerostou jen před Vánoci

Ačkoliv Vánoce si, co se množství prodaného zboží týče, drží jasné prvenství, v posledních letech stoupají prodeje i v jiných obdobích roku. „Narozdíl od předvánočního nakupovacího šílenství, které je plošné, záleží v ostatních ročních obdobích na typu svátku a segmentu zboží. Například v lednu stoupají prodeje všeho, co souvisí s hubnutím, elektronika se hodně prodává před časem dovolených. Květinám vzrostou tržby až na šestinásobek okolo Valentýna,“ doplňuje Uďan.

Rekordní byly i letošní prodeje při Black Friday

Zatímco běžné páteční útraty Čechů v internetových obchodech se pohybují okolo 80 milionů korun, poslední listopadový pátek na takzvaný Black Friday se tato částka vyšplhala až ke 800 milionům korun. Meziročně jde o 25 procent nárůst. Podle analýzy společnosti Shoptet podlehlo letos slevám Black Friday přibližně 450 tisíc Čechů. Nejčastěji utratili okolo 900 korun.