Rozhovor s MARTINEM DURASEM, majitelem firmy Phase Sofas Czech s.r.o.

Je mu jen třiatřicet let, ale již se mu podařilo vybudovat značku nejkvalitnějších slovenských sedaček. Žije svou vizí. Jde v ní o pohodlí, odpočinek a krásu. A byznys k tomu mu také vychází. Říká, že mnoho let jsou nejprodávanější barvy šedé a zemité.

Vybudoval jste svou značku, na kterou můžete být pyšný. Máte jedenadvacet prodejen na Slovensku i v Čechách a pověst nejkvalitnějších sedaček a sedacích souprav. Jak jste toho dosáhl?

Ta cesta trvá přibližně třináct let a velmi mi pomohla krize, která začala v roce 2008. Byly levné pronájmy, levnější média a každá konkurence se na několik let stáhla. To mi pomohlo rozšířit síť prodejen v tak rychlé době. A samozřejmě, měl jsem za sebou výrobu sedacích souprav, které vyrábí svůj sortiment na německý trh, pro náročného německého zákazníka. Tím se nám daří držet požadovanou kvalitu výrobků.

Kde jste pro svůj byznys hledal inspiraci?

Inspirace přicházela ze zahraničí, z velkých světových výstav nábytku a designu, které jsem navštěvoval. Hlavně z italských. Jsou tam opravdu nejlepší firmy, co se týče designu a světových trendů nábytku.

Jaké je konkurence v oblasti sedaček u nás? V čem jste jiní?

Konkurence je samozřejmě velká a neustále vzniká nová. My však už máme své pevné postavení ověřené množstvím zákazníků, kteří se k nám vracejí. Jiní jsme ve více věcech. Od služeb, které poskytujeme zákazníkům, až po unikátní designy sedaček s technologiemi, které umožňují zákazníkům lépe si vychutnávat pohodlí. Po kvalitní potahové materiály, které máme hlavně z Belgie a držíme jejich výhradní zastoupení v ČR a SR. Na potazích si zakládají nejvíce, je to přece část sedačky, která určuje celkový dojem. Ať už barvy materiálů nebo jejich povrch, design, struktura a kvalita. To tedy znamená, že skoro celý sortiment potahových materiálů najdete jen v Phase, a ne v každé prodejně sedacího nábytku v ČR a SR.

Změnily se nároky a požadavky klientů na sedačky a sedací soupravy od dob začátku vašeho podnikání?

Lidé začali více dbát na to, jaký potahový materiál vybírají. Přece je to věc, kterou každý den cítíte na svém těle, když se usadíte pohodlně na vaší sedačce. Rovněž jsou zákazníci rádi, pokud má sedačka nějakou vychytávku, jako například stolek, bar, ledničky, zásuvky USB, držáky na sklenice atd.

Dnes se stále mluví o nových technologiích. Jak k nim přistupovat u vás? Je něco jako chytrá sedačka?

Jako jsem již řekl, snažíme se už do každé nové sedačky zakomponovat nějakou technologii, jako například stolek, bar, ledničky, zásuvky USB, držáky na sklenice atd. Už je jen na zákazníkovi, jakou si sedačku vyskládá, a co z technologií bude každodenně používat.

Vyvážíte své sedačky i do jiných zemí? V jakých zemích je možné si sednout na vaše sedačky?

Zatím jsme pouze na území ČR a SR. Nechystáme se zatím dál, náš trh je velký a osobně ze zkušeností vím, že další růst by způsobil kopec práce a mohla by tím utrpět kvalita služeb a výrobků pro naše zákazníky v ČR a SR.

Které jsou nejprodávanější barvy? O jaké produkty je největší zájem?

Léta jsou nejprodávanější šedé barvy, zemité, ale jako číslo dvě se nám léta nejlépe prodávala žlutá. Teď ji už nahrazuje barva zelená, která opravdu působí v interiéru krásně.

Jste rodinná firma. Jaké vidíte klady a zápory rodinné firmy v současné době?

Jsme rodinná firma pouze z poloviny. Otec vlastní jednu z výrob a já mám prodej, maloobchod. Tam to končí. Každý se soustředí na to své. Kromě otce pro nás pracují další tři výroby.

Dá se předpokládat, jaký bude trend sedaček v příštích letech? Jaká je kolekce na příští rok?

Změny nejsou nějak velké a zásadní. Je to hlavně o potahových materiálech a barvách. Technologie se již nějaký čas používají, snažíme se implementovat vše, co je cenově dostupné pro naše zákazníky. Jako jednu z velkých změn očekávám technologii Bluetooth, kde si spárujete sedačku s telefonem a přes aplikaci si ji můžete polohovat, jak se vám bude líbit. Nebo si uložit oblíbené polohy a jedním stiskem tlačítka v aplikaci se vám sedačka nastaví do požadovaného tvaru. Je to však zatím pro náš trh velmi finančně náročné.

Kde berete inspiraci pro design svých sedaček? Jak se vám daří získávat designéry pro vaše kolekce?

Designéra máme vlastního, sem tam oslovíme někoho externě. Snažíme se sedačky designovat tak, aby byly z uživatelského hlediska co nejlepší. Zde narážím opět na technologie.

Jaká je firemní kultura ve Vaší firmě?

U nás ve firmě je velmi důležité, aby si každý zaměstnanec uvědomil, že prodej sedaček není jen o čísle, kolik se jich prodá, ale o tom, aby si každý jednotlivec uvědomoval, že každá sedačka, každá objednávka je jedna rodina, která bude náš výrobek každodenně používat a těšit se z toho. Naši lidé si to uvědomují, a to se pak odráží při všech činnostech ve firmě. Od asistentky prodeje v prodeji, přes reklamační oddělení až po výrobu. A to se nám daří.

Jakou máte doma vy sedačku? Co musí pro vás splňovat?

Já osobně mám doma sedačku ve tvaru U. Je to sedačka více takového ležérního typu. To znamená široké sezení, odnímatelné opěrky, aby vznikl větší prostor na ležení. Mám ji bez technologií, neboť v době, kdy jsem si ji domů objednal, technologie se teprve začaly používat. Potah je kvalitní z Belgie, omyvatelný, což je skvělá věc. Barva žlutá (smích). Ale chci změnit za zelenou (smích).

Děkuji za rozhovor.