V Česku rychle přibývá lidí, kteří si na Vánoce nechávají dovézt jídlo domů. Jen mezi léty 2016 a 2018 vzrostl počet objednávek doručených 24. prosince největší českou službou rozvozu jídla Dáme jídlo o více než polovinu.

I když na Štědrý den výrazně roste poptávka po české kuchyni a v rozvozech nechybí ani kapr či řízky s bramborovým salátem, mezi objednávkami převládá stejně jako v běžné dny pizza. Připadá na ni každá třetí vánoční objednávka.

V Česku přibývá lidí, kteří chtějí na Vánoce trávit čas jinak než přípravou tradičních svátečních pokrmů. Data největší české služby rozvozu jídla Dáme jídlo ukazují, že zatímco v běžný pracovní den tvoří česká kuchyně jen zhruba sedm procent objednávek, na Štědrý den se její podíl výrazně zvýší a přesáhne jednu pětinu. Celkový počet objednávek připadajících na 24. prosince se přitom u Dáme jídlo za poslední tři roky zvýšil o více než polovinu. „V našich rozvozech se na Štědrý den objevují tradiční vánoční jídla, jako je kapr s bramborovým salátem nebo řízky. Co do počtu objednávek však stejně jako ve zbytku roku vede pizza. Například loni na Vánoce klesl její podíl ze 45 procent na zhruba třetinu. Letos by to mohlo být ještě méně, protože s tím, jak je naše nabídka čím dál pestřejší, je i v běžné dny podíl pizzy nižší než loni,“ říká ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.

Poptávka převyšuje nabídku

Naopak na Nový rok je podle Fingla o pizzu ještě větší zájem než kdykoli jindy. Letos 1. ledna na ni připadlo 53 procent objednávek, ve srovnání s běžným dnem narostla také kategorie fast-food. Zatímco ve skladbě objednávek rozvozu se Vánoce a Nový rok liší, jedno mají společné. Poptávka v těchto dnech převyšuje nabídku. Většina restaurací totiž zkracuje obvyklou pracovní dobu nebo zavírá úplně. Například loni na Štědrý den se nabídka restaurací nacházela na pěti procentech běžného stavu, propad počtu objednávek byl však nižší, než by odpovídalo poklesu nabídky. „Oproti běžnému dni se vánoční objednávky více koncentrují do hlavního města, protože tam zůstává více restaurací otevřených i na Štědrý den. Podíl objednávek v Praze je tak na Vánoce téměř dvojnásobný ve srovnání s běžným nesvátečním časem,“ uvádí Fingl.

Na Nový rok je převis poptávky nad kapacitou restaurací ještě výraznější. Zatímco ve srovnání s běžným provozem je k dispozici jen 22 procent restaurací, web i aplikace Dáme jídlo zažívají výrazný vrchol návštěvnosti. „Počet reálných uživatelů je na Nový rok o 30 procent vyšší než v běžný pracovní den. Podílí se na tom i lidé, kteří po silvestrovských oslavách zjistí, že jsou obchody zavřené a oni si nemohou nic nakoupit,“ popisuje Fingl.