Mezi nejčastější dárky právě uplynulých Vánoc patřila kosmetika (73 procent) a oblečení (72 procent). Na třetím místě se umístil dárek v podobě hotovosti. Podle lednového průzkumu Air Bank peníze pod vánočním stromečkem našlo 56 procent respondentů.

„Pro některé lidi je tento typ dárku tou nejjednodušší a také nejrychlejší variantou, jak vyřešit ,Ježíška‘. Nemusí vymýšlet, co konkrétně by dotyčnému udělalo radost, a navíc se tak zcela vyhnou nutnosti dárek sami shánět. Na druhé straně není vždy zjednodušení příprav na Vánoce tou hlavní motivací. Dárek v podobě hotovosti je pro některé dárce v podstatě jediným způsobem, jak se strefit do vkusu obdarovaného. To platí zejména v situaci, kdy je mezi dárcem a obdarovaným generační rozdíl,“ říká Petr Šmíd, vedoucí oddělení výzkumu Air Bank.

Když Češi dostanou k Vánocům peníze, nejde jen o drobné. Nejběžnější obdržená částka se pohybuje v rozmezí tisíc až dva tisíce korun. Výjimkou ale nejsou ani dary přesahující pět tisíc korun, které obdrželo 16 procent respondentů. V průměru každý obdarovaný dostal 3 300 korun.

Pro dvě třetiny respondentů jsou peníze dárek jako každý jiný nebo dokonce ještě lepší než jiné dárky. Pětina respondentů není z peněz pod stromečkem vyloženě nadšená, ale v zásadě jim nevadí. Jen 12 procent respondentů uvedlo, že by se peníze pod stromeček dávat vůbec neměly.

Z průzkumu také vyplynulo, že jen 13 procent lidí finanční dar samo nadělilo. To znamená, že pokud se někdo rozhodne dát k Vánocům finanční dar, obdaruje takto zpravidla hned několik svých blízkých. Mezi nejčastějšími dárci jsou rodiče a prarodiče a nejčastěji obdarovanými mladí do 20 let. Mezi partnery dávají peníze častěji muži.

Dvě třetiny lidí peníze od Ježíška utratí. Spoří jen každý desátý

Jen 13 procent dotázaných si peníze, které dostali darem, uloží na spoření. K tomu mohou využít spořicí účet. Například spořicí účet Air Bank klientům kromě bonusového úroku nabízí až deset virtuálních obálek, které si klient může pojmenovat podle své potřeby a účelu, na který si spoří. Má tak jednoduše přehled o tom, kolik mu ještě chybí na koupi jeho vysněného dárku.

Zhruba pětina, 21 procent, respondentů v průzkumu uvedlo, že si peníze přidá ke svým stávajícím úsporám a koupí si hodnotnější dar, 13 procent peníze utratí v povánočních výprodejích a 11 procent lidí říká, že si koupí dárek, který pod vánoční stromeček nedostalo. Z průzkumu dále vyplynulo, že 20 procent lidí peníze utratí za běžné spotřební nákupy. Jednoduše si je vloží do peněženky a nepřikládají jim speciální význam. Zbývající pětina lidí zatím neví, co s finančním darem udělá, anebo peníze použije jiným způsobem.

Výzkum Air Bank realizovaný agenturou IPSOS se uskutečnil formou online dotazování v lednu 2020 na vzorku 880 respondentů ve věku 16 až 60 let.