Rozhovor s TAMAROU KOVALOVOU, zakladatelkou a ředitelkou firmy Carollinum, s. r. o.

Její úspěšná společnost oslaví příští rok pětadvacetileté výročí. Říká, že Češi mají hodinky v oblibě a rozumějí jim. Jak vzpomíná na své začátky v devadesátých letech a jaký je trh s luxusem dnes.

V jednom rozhovoru jste řekla, že jste chtěla rodičům dokázat, že jste dobrá. Na začátku úspěchu Carollina stála tvrdá práce. Jak vzpomínáte na start svého podnikání?

Firmu Carollinum jsem zakládala v době, kdy byl obchod s luxusním zbožím v Česku v plenkách a málokdo ho tehdy považoval za seriózní byznys. Možná právě proto, že mu nikdo nevěřil, mě tolik lákal. Věřila jsem, že se u nás najde dost lidí, kteří ocení kvalitní ručně zpracované zboží. Začínali jsme se značkou Montblanc, poté přibrali Dunhill. V roce 2002 jsme se rozhodli přivést do Prahy sedm tradičních hodinářských značek, dnes máme patnáct brandů a jsme především hodinářskou firmou. Ve třech buticích najdete nejprestižnější jména na trhu, jako jsou Rolex, Patek Philippe, Cartier, A. Lange & Söhne, Vacheron Constantin a další.

V Pařížské ulici v Praze prodáváte luxusní zboží – drahé značkové hodinky. Jak vidíte současný trh s luxusem?

Trh stále roste a Praha je velkým lákadlem pro světové značky. Stačí se po Pařížské projít. Za několik měsíců zde otevře prodejnu i francouzský Chanel, čeká se na příchod značky Saint Laurent. My jsme letos rekonstruovali a zvětšovali prodejnu Carollinum a výrazně jsme rozšířili i butik Rolex. Nový Carollinum Rolex Boutique, jak zní jeho oficiální název, je jedním z největších prodejních míst této věhlasné švýcarské značky ve střední a východní Evropě.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Naši klienti jsou místní a cizinci, rozložení těchto skupin je vyvážené a za to jsme moc rádi. Pro české zákazníky jsme zárukou kvality a odbornosti, na prestiži nám přidává i fakt, že jsme jim k dispozici už téměř pětadvacet let. Češi mají hodinky v oblibě a rozumějí jim. Pro úspěšné lidi, podnikatele a manažery, je tento doplněk důležitou součástí jejich profesního dress codu. Zároveň se stále častěji setkáváme s komunitou sběratelů hodinek, kteří je vnímají jako hodinářské umění.

Co pro vás znamená slovní spojení „dražší hodinky“? Kde je hranice normálního a luxusního zboží?

Ta hranice je pro každého z nás jiná. Třeba zmínění sběratelé mají zájem o výjimečné hodinářské kusy, které jsou mnohdy velmi drahé. Pro ně ovšem nepředstavují luxus, ale investici. Zároveň jsou milovníky hodinářského řemesla, a tak se jejich koníček pojí s uložením hodnoty. Značky jako Patek Philippe, A. Lange & Söhne či Vacheron Constantin vyrobí ročně pouze omezené množství hodinek, jsou dražší proto, že nad každým jednotlivým kusem stráví mistři hodináři stovky hodin. Cena jejich práce se do hodinek logicky promítá.

Prodáváte hodinky také osobně?

Jistě, jsou na mě napojeni klienti, s nimiž mám dlouholeté vztahy. Nejsem každodenně přítomna v prostorách našich butiků, ale prodej je mi stále blízký.

K vašemu sortimentu patří nejen luxusní hodinky, ale i šperky, psací potřeby, kožené doplňky a další. Který sortiment zákazníci preferují?

Trh nás nasměroval, abychom se zaměřili na hodinky. Klienti se k nám vraceli a my jsme pochopili, že to je oblast, které se chceme primárně věnovat. Šperky tedy již neprodáváme a sortiment doplňků značky Montblanc jsme si nechali pro velkoobchodní prodej. To nám umožnilo otevřít specializovaný prostor vedle našeho servisu v prvním patře budovy na adrese Pařížská 9. Showroom Montblanc je určen právě pro velkoobchodní partnery a korporátní klientelu. Dát obchodnímu partnerovi či kolegovi luxusní pero nebo kvalitní peněženku je stále populární, neuděláte totiž chybu.

Vaše děti se v rodinném byznysu angažují. Dnes je toto téma pro rodinné firmy hodně aktuální. Kdy se chystáte společnost předávat?  

Děti vyrostly v tom, že se v domácím prostředí mluvilo o aktivitách firmy, v rámci „rodinné rady“ se mohly zapojit, vyjádřit názor. Tím vlastně vznikla ona rodinnost, o které dnes mluvíme a kterou v reálu žijeme. Z mých tří dětí působí v Carollinu dcera Daniela a prostřední syn Martin, který momentálně vede butik Carollinum. Je kreativní, a proto pomáhá také s marketingovými aktivitami. Uvidíme, kam se v budoucnu ještě posune, třeba právě k tomu převzetí, ale na to je ještě čas. Rozhodně se nemění nic na tom, co se v naší rodině traduje už dlouho, tedy že si děti musí pozici vybojovat a zasloužit.

Jste dvě ženy na světě, které se takto luxusním značkám věnují. Potkaly jste se někdy?

Neznáme se osobně, ale je dost pravděpodobné, že jsme se někdy viděly. Velká část hodinářského byznysu se odehrává na veletrzích v Ženevě a v Basileji a tam jezdí prodejci z celého světa.

Jste jasným příkladem prosperity rodinných firem. Čím to podle vás je, že rodinné firmy slaví v Čechách takový úspěch?

Při loňském předávání Ocenění Českých Podnikatelek jsem se setkala s ženami, které vedou vlastní firmu, jsou spolumajitelkami společností, kde působí jejich partneři a děti. Všechno zvládají tou neuvěřitelnou ženskou silou a vytrvalostí. A to je asi podstata toho, proč se naší ekonomice daří. Jsme zvyklí vynaložit pro vlastní sen, projekt, obrovské úsilí, navíc cílevědomost a motivace se dědí.

V Ocenění Českých Podnikatelek jste vyhrála v kategorii Velká firma. Co pro vás cena znamená?

Podnikám od roku 1991 a každé takové ohodnocení mě povzbudí v dalších odvážných krocích. Navíc hlavním sloganem projektu OČP je „Budujeme hrdé Česko“ a myšlenka národní hrdosti je Carollinu a mně osobně velmi blízká. V naší společnosti se v rámci různých aktivit spojujeme s významnými českými osobnostmi, podporujeme české válečné veterány.

Dokázala byste si představit ve svém podnikání ještě jiný segment? Jaký by to byl a proč by vás lákal?

Spoluvlastním společnost Servind na výrobu autolaků, v Chorvatsku jsem si vyzkoušela, co obnáší realitní development. Ten mě moc baví, je to pro mě aktivní relax. Nicméně hodinářský segment je mi nejbližší, hodinky jsou mojí srdeční záležitostí. A věřte, že nových příležitostí je i v tomto oboru stále dostatek.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Máme za sebou úspěšný rok, dařilo se nám obchodně, rekonstruovali jsme multibrandovou prodejnu Carollinum a rozšiřovali jak ji, tak i náš butik Rolex, ten je teď jeden z největších v regionu. Pořádali jsme velkolepé akce pro naše klienty a otevřeli showroom velkoobchodní značky Montblanc. Stále rosteme, a proto neustále plánujeme. Detaily zatím prozrazovat nebudu, ale jako vždy můžete očekávat, že svou pozici lídra trhu jen potvrdíme.

Děkuji za rozhovor.