e-news.cz - kurzy
Reklama

Slučování ministerstev je mylně chápáno jako omezení byrokracie

27.01.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Slučování ministerstev je mylně chápáno jako omezení byrokracie

Recenze novely zákona o zřízení ministerstev (kompetenční zákon).

Hodnocení Ekonomického magazínu: 30 procent
Autor: poslanci STAN a další
Datum předložení: 17. 12. 2019
Stanovisko vlády: nesouhlas
V ten samý den, kdy vláda odmítla návrh poslanců STAN na sloučení ministerstva životního prostředí a ministerstva zemědělství, přišel premiér Babiš s nápadem na sloučení ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a dopravy. Nepochybně se tak stalo v souvislosti s vyhazovem dosavadního ministra Kremlíka a jeho nahrazením ministrem průmyslu Havlíčkem. A protože je celkem obvyklé, že jeden ministr rovná se jeden resort, rozhodl se premiér, že nejlepší bude, když se oba resorty sloučí. Když už byl Bybiš v tom slučování, rozhodl se následující den sloučit s dopravou a průmyslem i místní rozvoj a pro jistotu rovněž ministerstvo práce a sociálních věcí se zdravotnictvím.
Babišova slučovací horečka zaskočila jeho přiznané i nepřiznané koaliční partnery. Sociální demokraté se logicky bojí, že by brzy mohlo dojít i ke slučování v jejich resortech. Ostatně, nápad na spojení vnitra s obranou už svého času vymyslel Radek John, ve stejné době se také řešilo spojení ministerstva kultury s ministerstvem školství, přičemž spíše než o sloučení se mělo jednat o zrušení kultury a převedení jeho zbytku na školství. Realita ovšem zdaleka nebývá tak divoká, jako vzrušené diskuse, které to vždy vyvolá, což bylo dost možná účelem i nyní. Čtrnáct současných ministerstev má česká vláda fakticky od roku 1998 s relativně krátkým působením ministerstva informatiky v letech 2003–2007.
Slučování či rušení ministerstev bývá často zcela mylně chápáno jako omezování byrokracie nebo zmenšování státu. O nic takového se přirozeně nejedná. Pokud by například skutečně došlo ke sloučení ministerstva průmyslu s ministerstvem dopravy, krom výměny cedulí na obou budovách by se měnila razítka, hlavičkové papíry, řada vnitřních předpisů, ale to je zhruba všechno. Sama byrokracie je totiž v kompetencích příslušných úřadů, které stanovují různé resortní předpisy. Sloučením ministerstev by žádný z nich nezmizel. Ušetřilo by se na platu a požitcích jednoho ministra, ubyl by také jeden státní tajemník a pár obslužných oddělení, jako jsou sekretariáty nebo tiskový mluvčí.
Jako výhoda slučování ministerstev jsou nyní vyzdvihovány synergie jednotlivých resortů.
Ty jistě existují a nejen mezi dopravou a průmyslem. Správu státu nikdy nerozdělíte tak, aby nedocházelo k prolínání jednotlivých agend. Typicky to můžeme vidět u zdravotnictví a sociálních věcí, které se potkávají v sociální a zdravotní péči o děti nebo seniory, aktuálně společně řeší e-neschopenku a řadu dalších otázek. Slučovat kvůli tomu ministerstva ale nutné není. Koneckonců bychom pak jednoho dne mohli zjistit, že všechno souvisí se vším a vedle premiéra nám postačí jeden superministr. Problém je, že takové množství agendy by nezvládl ani sám Havlíček.
Nikde přirozeně není psáno, že vládních resortů musí být stávající počet, rovněž neplatí, že současné rozdělení kompetencí je jediné možné. Vytvořením ministerstva hospodářství ze tří resortů se ale nevrátíme k modelu, který tu už kdysi byl, jak tvrdí premiér. V roce 1992, kdy ministerstvo hospodářství vzniklo, měla vláda 16 resortů včetně ministra obchodu a cestovního ruchu. Před rokem 1998 měla vláda dokonce ministerstvo hospodářství, průmyslu a obchodu, pro hospodářskou soutěž a samozřejmě dopravu. Kompetence byly zkrátka rozděleny jinak a navíc, bylo jich řádově méně. Vládní agendy jsou jako strom: Každým rokem o něco vyrostou a stále se košatí.
Jestliže je slučování resortů technicky vzato možné a fakticky jde především o politické rozhodnutí, mělo by se alespoň jednat o resorty, kde jsou možné synergie a nikoli resorty, které jsou v evidentním střetu zájmů. A to je právě případ návrhu poslanců STAN na sloučení ministerstva životního prostředí a zemědělství. Ani tento návrh není úplně nový. Agenda životního prostředí se poprvé dostala na vládní úroveň v roce 1988, kdy vzniklo ministerstvo vnitra a životního prostředí. Po revoluci se životní prostředí osamostatnilo, ale zálusk na něj mělo ministerstvo zemědělství už tehdy. Důvod byl a je prostý: Životní prostředí odjakživa zemědělství překáží, neboť sleduje jiné cíle.
Spojením obou ministerstev má podle předkladatelů dojít k tomu, že ochrana a hospodaření nebudou v konfliktu, ale stanou se nedílnou odpovědností. Chtějí tím vyřešit „dlouhodobou neschopnost dohody obou ministerstev na některých otázkách“. Pravda je, že spojení do jednoho úřadu by rozpory vyřešit mohlo, nikoli však nutně ku prospěchu věci. Sloučené „Ministerstvo pro udržitelný rozvoj“ by řídili zemědělci, kteří to zřejmě celé iniciovali, neboť jim dochází trpělivost s ochránci hrabošů. Jakkoli mohou mít někdy pravdu, zájem na hospodaření v krajině a její ochraně není totéž. Hledání vzájemných kompromisů na úrovni dvou resortů je pro přírodu prospěšnější než rychlá řešení ve prospěch jedné strany.
– swp, red –
 
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Recenze zákona o lobbování

18.03.2024, Autor: red

O českém právním řádu se všeobecně soudí, že se stoupající kvantitou trvale klesá jeho kvalita. Pokud platí zákon přechodu kvantity v kvalitu, pak je legislativa výjimkou. Pravděpodobně to souvisí i s tím, že vedle dalších právnických profesí je legislativec málo placen, a když to nefunguje, slouží jako fackovací panák.

Recenze novely trestního zákoníku

05.02.2024, Autor: red

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek má u neziskovek spoustu škraloupů. Od posezení s nežádoucími osobami přes bombardování žalobců nevhodnými dotazy. Přitom se nedá říct, že by se jim nesnažil nadbíhat. Nové vymezení trestného činu znásilnění je úpravou, po níž různé spolky volají už dlouho a musel přijít ministr Blažek, založením spíše konzervativec, aby je někdo konečně vyslyšel.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Recenze novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

27.12.2023, Autor: red

O mizerném nakládání se zemědělským půdním fondem už se toho napsalo mnoho, takže jen stručná rekapitulace. Každý rok je v průměru vyjímáno a zabíráno 700 hektarů zemědělské půdy, z toho zhruba 40 % té nejkvalitnější v první a druhé kategorii. Pokud bychom to sečetli za deset či dvacet let, jsou to obrovská čísla.

Recenze novely zákona o soudech a soudcích

11.12.2023, Autor: swp, red

Bylo vám třicet, jste svéprávný a bezúhonný? Pokud ano, jděte dělat přísedícího k soudu. Zvolen bude každý, pokud jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že svou funkci bude řádně zastávat. Ve skutečnosti postačí ta svéprávnost a možná formální bezúhonnost. O místa soudních přísedících dlouhodobě není zájem a na soudech jich je nedostatek.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Recenze novely zákona o volbách do Parlamentu ČR

06.03.2021, Autor: swp, red

V ANO „rezonuje“ myšlenka prosazovat celou Českou republiku jako jeden obvod. „Pokud by byl jeden obvod, tak lídr je kandidát na premiéra“, říká k tomu premiér a nepochybně tím myslí sám sebe.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Recenze novely zákona o volbách do Parlamentu ČR

09.02.2021, Autor: swp, red

V prosinci 2017 podala skupina senátorů návrh na zrušení části volebního zákona o volbách do Parlamentu ČR, v němž mimo jiné požadovala zrušení rozdělení České republiky do volebních obvodů spolu s uplatněním D´Hondtovy metody pro výpočet mandátů v takto vymezených volebních obvodech, a dále na zrušení načítacího kvora deset procent a více pro předvolební koalice.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama