Předpokládaný zákaz volného pohybu (a další s ním související omezení podle krizového zákona) by znamenal, že zaměstnavatelům přibude několik nových povinností souvisejících s novými omezeními.

Vzhledem k závažnosti situace se dá očekávat (oprávněně) vzrůstající počet požadavků na ochranné pomůcky, zejména pro zaměstnance, přicházející do kontaktu s třetími osobami. A povinností zaměstnavatele je zajistit bezpečný výkon práce.

Dále se nemohou automaticky spolehnout na to, že informace o nových omezeních se v plném a jednoznačném rozsahu dostala ke všem zaměstnancům. Zaměstnavatelé by měli zprostředkovat zaměstnancům informaci o tom, co nová omezení pro ně znamená, zejména s ohledem na případné dezinformace, které by mohly zaměstnance ovlivnit.
Lze předpokládat, že vláda doporučí, aby využívali práci z domova nebo na dálku, je-li to možné, podporovali omluvenou nepřítomnost na pracovišti typu dovolená nebo placené volno a pozastavili činnosti, které nejsou pro provoz zaměstnavatele nutné. Doporučení se pochopitelně nerovná uložení povinnosti, nicméně dá se očekávat, že zaměstnanci se budou, s ohledem na doporučení nejvyššího orgánu výkonné moci, pevně domáhat uvedených pracovních režimů i u zaměstnavatelů, kteří zatím tyto režimy nezavedli.

Zaměstnavatelé by se měli připravit na zvýšený počet komplikací s docházkou a s omluvami nepřítomnosti na pracovišti (a to i pro zaměstnance, kteří pracují na dálku) v souvislosti s vlivem nových omezení na běžný občanský život. Dá se totiž očekávat, že organizace života v režimu nových omezení zaměstnancům ovlivní a zkomplikuje výkon práce.

V rámci dalších omezení může dojít k tomu, že někteří zaměstnavatelé mohou být orgánem krizovým řízením požádáni o součinnost nebo v krajním případě plnit úkoly, které jsou nad rámec povinností v krizových plánech. Orgány krizového řízení mohou uložit právnickým i fyzickým osobám uložit pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoc, které jsou považovány za úkon v obecném zájmu a jako takový podléhají režimu překážek v práci (na straně zaměstnance) z důvodu obecného zájmu.

Zaměstnavatelé by měli co nejdříve upravit plány, které přijali s ohledem na prvotní mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví o uzavření škol nebo nouzový plán vyhlášení vládou. Měli by reflektovat všechny povinnosti uložené vládou v novém usnesení, které se na ně vztahují a zvážit, jakým způsobem se vypořádají s doporučeními vlády (tj. nikoliv s „tvrdými“ povinnostmi).

HANA GAWLASOVÁ, advokátka Squire Patton Boggs

Foto: Pixabay (1) a archiv autorky (2)